23 listopada, piątek, g. 19.00, sala koncertowa

WIECZÓR KLASYKÓW

JAROSŁAW NADRZYCKI skrzypce
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
MACIEJ TARNOWSKI dyrygent

L. van BEETHOVEN Leonora, uwertura nr 3,
Romans nr 1 na skrzypce i orkiestrę G-dur op.40
W. A. MOZART II Koncert na skrzypce i orkiestrę D-dur KV 211
J. HAYDN 103. Symfonia Es-dur Z werblem na kotłach
Filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!

Koncert objęty programem "filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!. Program współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca"



kup bilet on-line


Podczas dzisiejszego wieczoru spotkamy się ze starymi dobrymi znajomymi – klasykami wiedeńskimi. Koncert rozpoczniemy od najmłodszego z nich – Ludwiga van Beethovena, który Uwerturę Leonora III napisał do jedynej swej opery pt. Fidelio. Liczba III oznacza, że powstały wcześniej dwie uwertury – o tym samym tytule, lecz na tym nie koniec, bowiem kompozytor stworzył jeszcze jedną, o tytule Fidelio, a przymierzał się do piątej. Leonora III stała się samoistnym utworem koncertowym i uznawana jest za arcydzieło. W tej uwerturze (dodajmy: niesłychanie trudnej dla wykonawców) można znaleźć cały wachlarz emocji – mrok piekła, światło nieba – wyznała Mirga Gražinyte-Tyla, dyrygentka City of Birmingham Symphony Orchestra.
Następny będzie liryczny Romans G-dur.
Po Beethovenie przejdziemy do drugiego w kolejności klasyka – Wolfganga Amdeusa Mozarta. II Koncert D-dur skomponował Mozart w 1775 r. w wieku lat dziewiętnastu. Proste i pełne wdzięku tematy pojawiają się w nim na zmianę w partii instrumentu solowego i w orkiestrze złożonej w tym wypadku z instrumentów smyczkowych z towarzyszeniem dwóch obojów i dwóch rogów.
Po przerwie wysłuchamy Symfonii Es-dur „papy Haydna”. Jej tytuł brzmi: Z werblem na kotłach, tak bowiem rozpoczyna się utwór – od tremola wykonywanego pałkami na jednym z dwóch kotłów, po czym włączają się niskie tony wiolonczeli, kontrabasów i fagotów.
Jako solista wystąpi Jarosław Nadrzycki, zwycięzca prestiżowych konkursów skrzypcowych/ Debiutował jako dwunastolatek z Orkiestrą Konserwatorium Moskiewskiego.
Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii zadyryguje Maciej Tarnowski, który ukończył klasę klarnetu (i ma w tej dziedzinie wiele sukcesów) oraz dyrygenturę symfoniczno-operową. Z założoną przez siebie orkiestrą Sinfonia Speranzas nagrał płytę Etnofonie Kurpiowskie nominowaną do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej, w kategorii Wydarzenie Roku.



JAROSŁAW NADRZYCKI Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku sześciu lat. Jako dwunastolatek zadebiutował, wykonując Fantazję na tematy z opery Carmen P. Sarasatego z Orkiestrą Konserwatorium Moskiewskiego w Wielkiej Sali Konserwatorium im. P. Czajkowskiego w Moskwie. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. Jadwigi Kaliszewskiej, Uniwersytetu Mozarteum w Salzburgu w klasie prof. Igora Ozima oraz Royal Academy of Music w Londynie w klasie prof. Igora Petrushevskiego.
Zwyciężał na wielu prestiżowych międzynarodowych konkursach skrzypcowych, m.in. w Erewaniu – im. Arama Chaczaturiana, w Bukareszcie – im. G. Enescu, w Berlinie – im. Maxa Rostala, w Wilnie – im. J. Heifetza, w Varallo – Valsesia Musica, Haverhill Sinfonia Soloist Competition w Wielkiej Brytanii, w Martigny (Szwajcaria) – im. T. Vargi, w Londynie – im. B. Brittena. W 2001 i 2006 był laureatem V nagrody na Międzynarodowym Konkursie im. H. Wieniawskiego w Poznaniu. W 2010 zadebiutował z Simon Bolivar Orchestra of Venezuela w Caracas u boku Krzysztofa Pendereckiego. Był prymariuszem cenionego Meccore String Quartet. W 2018 z okazji 85 urodzin swojego mentora Krzysztofa Pendereckiego powstało Penderecki Piano Trio, którego artysta ma zaszczyt być współzałożycielem.
Koncertował z czołowymi orkiestrami, współpracował z wybitnymi osobistościami świata muzycznego w wielu krajach Europy, w obu Amerykach i Azji., występował w najlepszych salach koncertowych. Jego nagrania były transmitowane przez wiele stacji radiowych i telewizyjnych w Europie m.in. Mezzo TV, TV ORF Austria, TV Montenegro, TVP Kultura, TVR Romania, TV Armenia. Pracuje na stanowisku asystenta w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu.


MACIEJ TARNOWSKI
W wieku 7 lat rozpoczął naukę gry – początkowo na fortepianie, później na klarnecie. Studiował w katowickiej Akademii Muzycznej w klasie klarnetu Arkadiusza Adamskiego oraz na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie dyrygenturę symfoniczno-operową w klasie prof. Antoniego Wita. Jest laureatem I miejsca w Makroregionalnym Konkursie Instrumentów Dętych w Lublinie i finalistą XVI Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. K. Bacewicza w Łodzi. W 2010 założył orkiestrę symfoniczną Sinfonia Speranza składającą się z absolwentów i studentów wyższych uczelni muzycznych. z którą nagrał płytę Etnofonie Kurpiowskie w studiu S1 Polskiego Radia w Warszawie, nominowaną do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej. W kwietniu 2011 w Kościele p.w. Św. Krzyża w Warszawie Orkiestra, Chór Politechniki Warszawskiej oraz soliści Uniwersytetu Muzycznego wykonali pod jego kierownictwem Requiem d-moll KV 626 W. A. Mozarta. Natomiast w sierpniu na zaproszenie Muzeum Powstania Warszawskiego Sinfonia Speranza wraz ze swoim dyrygentem współtworzyła obchody 67. rocznicy Powstania Warszawskiego. Z krakowską orkiestrą kameralną Forum Sinfonia odbył w 2012 trzytygodniowe tournée po Stanach Zjednoczonych, podczas którego dyrygował m. in. operą Gian Carla Menottiego Amahl and the Night Visitors. W 2015 przygotował Chór i Orkiestrę Filharmonii Narodowej, prowadząc próby do nagrań utworu K. Pendereckiego Dies illa pod dyrekcją kompozytora. Utwór ten, jak i cały album (Penderecki Conducts Penderecki. Vol 1) został uhonorowany nagrodą Grammy 2017. W latach 2014-16 pełnił funkcję asystenta dyrygenta Jacka Kaspszyka w Filharmonii Narodowej. Z Polską Orkiestrą Radiową dokonał archiwalnych nagrań dla Polskiego Radia.



strona główna

Listopad