Adagio na smyczki to najbardziej popularny i kochany przez publiczność utwór mało znanego dzisiaj (o paradoksie!) amerykańskiego kompozytora XX w. – Samuela Barbera. W dodatku jest to część Kwartetu smyczkowego powstałego w 1936 roku, równie dawno zapomnianego. Adagio niemal od początku żyje własnym życiem, jest wykorzystywane m.in. w filmach (z tych najbardziej znanych: Pluton O. Stone’a, Człowiek – słoń D. Lyncha czy Amelia J.-P. Jeunet’a). Stał się nawet czymś w rodzaju hymnu żałobnego, choć nie takie były zamierzenia jego twórcy. Utwór swą niesłychaną popularność zawdzięcza nieskomplikowanej strukturze, w której kryją się olbrzymie emocje.

Gershwin, który o mały włos z woli swego ojca nie został księgowym, już jako dwudziestodwulatek zyskał rozgłos, pisząc muzykę rozrywkową, a nagrania jego piosenek przyniosły mu sławę i fortunę. Jego ambicje pozostały jednak niezaspokojone, ponieważ artysta pragnął tworzyć muzykę symfoniczną, dlatego propozycja napisania utworu na orkiestrę, złożona przez słynnego muzyka jazzowego Paula Whitemana, spadła mu jak z nieba. Tak powstała w 1923 roku słynna Błękitna rapsodia. Koncert fortepianowy F-dur, napisany rok później, ugruntował zaś pozycję Gershwina jako kompozytora umiejętnie łączącego jazz oraz tradycyjną amerykańską muzykę ludową ze spuścizną europejskich neoromantyków. Utwór wykona Rafał Aleksander Łuszczewski, wychowanek słynnego prof. Andrzeja Jasińskiego, laureat licznych międzynarodowych konkursów. Artysta, oprócz działalności koncertowej, dał się poznać również jako ambasador kultury polskiej na drugiej półkuli. W 2011 z jego inspiracji powstał w Limie (Peru) pierwszy na kontynencie południowoamerykańskim Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina. Artysta czuwa nad jego przebiegiem i rozwojem jako prezes i przewodniczący jury.

Bujne życie rewolwerowca i wielokrotnego przestępcy stało się kanwą co najmniej sześciu filmów pełnometrażowych. Postać Billy’ego Kida – najsłynniejszego kowboja Ameryki – zainspirowała również kompozytora Aarona Coplanda do napisania baletu pt. Billy the Kid ilustrującego życie człowieka wyjętego spod prawa. Na podstawie baletu Copland opracował potem siedmioczęściową efektownie zinstrumentowaną suitę, w której pobrzmiewają pieśni kowbojskie i tradycyjna amerykańska muzyka ludowa.

Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej pokieruje Krzysztof Jakub Kozakiewicz – dyrygent-rezydent naszej instytucji w sezonie 2013/14. Natomiast wiele ciekawych szczegółów na temat muzyki przekaże Beata Młynarczyk.



RAFAŁ ALEKSANDER ŁUSZCZEWSKI
Zadebiutował na światowych estradach z Tokyo Symphony Orchestra, mając 16 lat. Odtąd koncertował w obu Amerykach, Azji, Australii, Afryce, na Bliskim Wschodzie i w całej Europie. Od 2003 wpisany jako Artysta Steinway'a na elitarną listę pianistów „The Steinway Artists' Roster” w Nowym Jorku. Występował na wielu renomowanych międzynarodowych festiwalach. Gościł w prestiżowych salach koncertowych, m.in.: Théâtre du Châtelet w Paryżu, Palau da Musica w Barcelonie, „KKL” w Lucernie, Victoria Concert Hall w Singapurze, Suntory Hall w Tokio, Sala Cecilia Meireles w Rio de Janeiro, Salon Dorado w Buenos Aires, Teatro Solis w Montevideo, Verbrugghen Hall w Sydney, Linder Auditorium w Johannesburgu. Ukończył studia pianistyczne pod kierunkiem prof. Andrzeja Jasińskiego, Lazara Bermana i Alexisa Weissenberga. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Katowicach oraz Wyższej Szkoły Muzycznej im. F. Liszta w Weimarze. Jego kunszt artystyczny potwierdziły nagrody na międzynarodowych konkursach pianistycznych, m.in. „Clara Schumann” (Niemcy), „Maria Canals” (Hiszpania), „Luis Sigall” (Chile) oraz „Dinu Lipatti” pod patronatem UNESCO w Bukareszcie. Uhonorowany nagrodami, m.in. Prezydenta Rumunii, Rady Miasta Rio de Janeiro, Ministerstwa Kultury i Sztuki RP, specjalnym wyróżnieniem Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach-Zdroju. Na koncie artystycznym ma wiele nagrań radiowych oraz 8 płyt wydanych w Polsce, Niemczech, Szwajcarii i Japonii. Jest także pedagogiem: prowadzi kursy pianistyczne i wykłady głównie na uczelniach za granicą. W 2003 mianowano go Profesorem Honorowym Uniwersytetu Narodowego w Kostaryce. W 2011 z jego inspiracji powstał w Limie (Peru) pierwszy na kontynencie południowoamerykańskim Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina. Artysta czuwa nad jego przebiegiem i rozwojem jako prezes i przewodniczący jury.


KRZYSZTOF JAKUB KOZAKIEWICZ
Urodził się w Białymstoku. W rodzinnym mieście ukończył Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną II st. im. W. Lutosławskiego w klasie skrzypiec Andrzeja Boruszewskiego. W trakcie nauki był laureatem licznych konkursów, w szczególności w zakresie kształcenia słuchu. Następnie studiował dyrygenturę symfoniczno-operową w klasie Marka Pijarowskiego na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. W 2006 brał udział w międzynarodowym kursie muzycznym w Szczecinie prowadzonym przez Jana Miłosza Zarzyckiego. W 2011 wziął udział, jako najmłodszy uczestnik, w V Międzynarodowym Konkursie Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego w Białymstoku. W czerwcu 2012 poprowadził orkiestrę Filharmonii Narodowej w ramach swojego koncertu dyplomowego, który został oceniony celująco. Współpracuje jako asystent z Operą i Filharmonią Podlaską.
Jako dyrygent zadebiutował w wieku lat siedemnastu na scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej, prowadząc wykonanie nagrodzonego w VIII Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim „Uczniowskie Forum Muzyczne” utworu Małgorzaty Goroszewskiej. Jest założycielem orkiestry młodzieżowej „Ad hoc”. Był jednym z dyrygentów orkiestry szkolnej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 4 im. K. Szymanowskiego w Warszawie. W 2009 wystąpił jako dyrygent w jubileuszowym koncercie Zespołu Szkół Muzycznych w Białymstoku. W 2010 poprowadził koncert charytatywny, dyrygując Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej. 14 grudnia 2012 dyrygował Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej podczas koncertu „Wieczór klasyków”. Współpracował z łomżyńską Filharmonią Kameralną oraz z Polską Orkiestrą Sinfonia Juventus.
W sezonie 2013-2014 Krzysztof Kozakiewicz został dyrygentem – rezydentem Filharmonii Świętokrzyskiej w ramach zainicjowanego przez Instytut Muzyki i Tańca programu „Dyrygent – rezydent”.


BEATA MŁYNARCZYK
Ukończyła studia na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Warszawie – dyplom z wyróżnieniem. Jej praca magisterska nagrodzona została II nagrodą w Ogólnopolskim Konkursie Prac Magisterskich Wydziałów Teorii Muzyki i Muzykologii. Pracę zawodową rozpoczęła jako nauczyciel muzyki w szkole podstawowej. Obecnie wykłada przedmioty teoretyczne w Zespole Szkół Muzycznych i jest nauczycielem muzyki w Zespole Szkół Plastycznych im. J. Malczewskiego w Częstochowie. Jako prelegent koncertów muzyki poważnej brała udział w: Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, Festiwalu Kompozytorów Śląskich w Opolu, Festiwalu Wiolinistycznym im. B. Hubermana, Częstochowskich Spotkaniach Gitarowych, Ogólnopolskim Konkursie Muzyki Kameralnej w Kłodzku, Ogólnopolskim Turnieju Chórów Legnica Cantat, koncertach symfonicznych w Filharmonii Częstochowskiej. Od 1998 prowadzi cykl koncertów dla młodzieży w Filharmonii Częstochowskiej, w której do października br. była dyrektorem. Z jej inicjatywy w Filharmonii Częstochowskiej zaistniał nowy autorski projekt edukacyjny „Szkoła na Parnasie” oraz z sukcesem odnowiono cykl Niedzielnych Poranków Symfonicznych dla dzieci. Od 1999 działa w Zarządzie Towarzystwa Muzycznego w Częstochowie, współorganizującego: Ogólnopolski Konkurs Muzyki Kameralnej Kameralistyka Fortepianowa, Festiwal Muzyki Kameralnej, Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Rozrywkowej Muzyki Akordeonowej Konfrontacje, Akordeon Wczoraj i Dziś, Dni Muzyki Organowej. Uhonorowana została Nagrodą II stopnia Prezydenta Miasta Częstochowy Dla Nauczycieli i Dyrektorów Szkół, odznaczeniem Zasłużony Działacz Kultury, srebrnym Laurem Umiejętności i Kompetencji przyznanym przez Regionalną Izbę Przemysłowo Handlową. Dwukrotnie była nominowana do tytułu Regionalnego Mistrza Mowy Polskiej.



powrót do strony głównej