Jest to koncert specjalny – z okazji jubileuszu Kai Danczowskiej. Znakomita artystka wystąpi tym razem w trio (ze względu na wybrany na tę uroczystość trudny, lecz bardzo interesujący utwór), razem ze swoją córką Justyną - pianistką oraz z Bartoszem Koziakiem – wiolonczelistą. Trio w tym składzie znane jest już w Polsce, ale na naszej estradzie – koncertować będzie po raz pierwszy. W ich interpretacji wysłuchamy Koncert potrójny C-dur op. 56 Ludwiga van Beethovena. Dzieło nie wzbudziło na początku zachwytu, przynajmniej wśród krytyków, lecz w miarę upływu czasu coraz bardziej go doceniano, przede wszystkim za chwytliwe melodycznie tematy (uwaga! – m.in. środkowe Largo z bardzo romantycznym solem wiolonczeli), świetnie wyważone proporcje miedzy trójką solistów oraz doskonałą formę. Solistycznemu triu towarzyszyć będzie orkiestra, która na początku wieczoru wykona bardzo dramatyczną Uwerturę Coriolan Beethovena, a na zakończenie – Symfonię tzw. Zegarową Josepha Haydna. Kompozycja swą nazwę zawdzięcza „zegarowemu” Andante – drugiej części bardzo popularnego dzieła z serii „symfonii londyńskich”.


KAJA DANCZOWSKA
Naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku siedmiu lat u Jana Stasicy, a od ósmego roku życia pracowała pod kierunkiem Eugenii Umińskiej, u której później studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie, uzyskując dyplom z wyróżnieniem. W Ukończyła również dwuletni kurs mistrzowski w Konserwatorium w Moskwie u Dawida Ojstracha oraz uczestniczyła w zorganizowanym przez rząd kanadyjski kursie mistrzowskim prowadzonym przez Ruggiero Ricciego. Jest laureatką wielu krajowych i międzynarodowych konkursów skrzypcowych: I nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym we Wrocławiu (1959); III nagrody na V Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. H. Wieniawskiego w Poznaniu (1967); II nagrody na Konkursie Skrzypcowym im. A. Curci w Neapolu (1969); II nagrody na Konkursie Wykonań Muzycznych w Genewie (1970); III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Radiowym w Monachium (1975); srebrnego medalu na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Królowej Elżbiety Belgijskiej w Brukseli (1976). Od 10. roku życia występuje jako solistka na obu półkulach. Koncertowała z Krystianem Zimermanem, współpracowała także z Heinzem Holligerem, Gidonem Kremerem, Janem Krenzem, Mishą Maiskym, Jerzym Maksymiukiem, Iwanem Monighettim, Krzysztofem Pendereckim, Jurijem Simonowem, Stanisławem Skrowaczewskim, Tadeuszem Strugałą, Witoldem Rowickim i Antonim Witem. W swym dorobku posiada nagrania płytowe wydawane przez renomowane wytwórnie oraz ponad 400 archiwalnych nagrań radiowych, przede wszystkim dla Polskiego Radia i rozgłośni RIAS. Zasiada w jury wielu konkursów w Polsce i za granicą.
Od 1972 prowadzi klasę skrzypiec w Akademii Muzycznej w Krakowie; w 1997 otrzymała tytuł profesora zwyczajnego. Jest cenionym pedagogiem, uhonorowanym licznymi nagrodami, m.in. Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” na 50. pracy twórczej.


JUSTYNA DANCZOWSKA
Urodziła się w Krakowie. Naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku sześciu lat u Janiny Żychowicz. W 2004 uzyskała dyplom po czteroletnich studiach w Akademii Muzycznej w Bazylei w mistrzowskiej klasie Krystiana Zimermana, a w 2007 ukończyła z wyróżnieniem dwuletnie studia w Akademii Muzycznej w Zurychu w klasie Konstantina Scherbakova. Wielokrotnie uczestniczyła w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Halinę Czerny-Stefańską. W 1997 zwyciężyła w Konkursie Pianistycznym im. prof. Ludwika Stefańskiego w Płocku, otrzymując ponadto nagrody specjalne za najlepsze wykonanie utworów Bacha i Beethovena. Rok później zdobyła I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim dla Młodzieży w Szafarni. Podczas konkursu dla młodych muzyków w Krakowie w 2000 otrzymała I nagrodę oraz nagrodę specjalną PWM-u za najlepsze wykonanie utworu współczesnego. Jako kameralistka otrzymała nagrodę-koncert na festiwalu „Orpheus 2002“ w Zurychu, nagrodę specjalną jury w konkursie muzyki kameralnej w Neuchatel w 2002 oraz III nagrodę w konkursie muzyki kameralnej w Zurychu „Migros Kulturprozent“ w 2003. Występowała z takimi artystami, jak m. in.: Ilya Gringolts, Kaja Danczowska, Bartosz Koziak, Agata Szymczewska oraz Piotr Pławner. Była stypendystką Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. Od 2006 pracuje w Akademii Muzycznej w Krakowie jako pianistka-kameralistka.


BARTOSZ KOZIAK
Ukończył z odznaczeniem Akademię im. F. Chopina w Warszawie w klasie K. Michalika i A. Bauera oraz Conservatoire National Superieur de Musique de Paris w klasie Philippe’a Mullera. Swoje umiejętności doskonalił w klasach mistrzowskich R. Jabłońskiego w Besançon, Barcelonie i Głuchołazach oraz Michalina K. Michalika i A. Bauera w Żaganiu. Jest zwycięzcą III Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. W. Lutosławskiego w 2001 w Warszawie (I nagroda i nagroda specjalna Programu II PR), a także zdobywcą nagród specjalnych na Konkursach Czajkowskiego w Moskwie oraz ARD w Monachium. Był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Występuje jako solista i muzyk kameralny w Polsce i za granicą, m.in. w Konzerthaus w Berlinie, Rudolfinum w Pradze, Cité de la Musique w Paryżu, Teatro Politeama w Palermo, Studio im. W. Lutosławskiego i Filharmonii Narodowej w Warszawie. Jako solista współpracował z takimi orkiestrami, jak: Filharmonia Narodowa, NOSPR, Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia, Orchestra Sinfonica Siciliana, Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, Münchener Kammerorchester, Praską Filharmonią, Orkiestrami Radiowymi w Warszawie i Budapeszcie, pod dyrekcją K. Pendereckiego, J. Krenza, A. Wita, G. Chmury, M. Caldi. Gości na znanych festiwalach, m.in.: Warszawskiej Jesieni, Mecklemburg Vorpommen oraz Young Euro Classic w Berlinie. Nagrywa dla Polskiego Radia. Od kilku lat jest regularnie zapraszany do udziału w projektach koncertowych Krzysztofa Pendereckiego. Brał udział w pierwszym nagraniu płytowym „Concerto grosso” pod dyrekcją kompozytora. Dzięki uprzejmości Kai Danczowskiej gra na XIX-wiecznej kopii wiolonczeli J.B. Guadagniniego, na którym to instrumencie koncertował wybitny polski wiolonczelista Dezyderiusz Danczowski.


JACEK ROGALA
Dyrektor Naczelny i Artystyczny Filharmonii Świętokrzyskiej.




wstecz

góra