23 marca, piątek, g. 19.00, sala koncertowa

BARWY ROMANTYZMU

ANNA MIERNIK fortepian
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
JUAN CARLOS LOMONACO (Meksyk) dyrygent


W. ŻELEŃSKI Uwertura charakterystyczna W Tatrach op. 27
M. RAVEL Koncert fortepianowy D-dur na lewą rękę
J. BRAHMS I Symfonia c-moll op. 68

PWM     TUTTI.pl

Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

kup bilet on-line


Uwertura W Tatrach to jedno z najcenniejszych i najbardziej reprezentatywnych dzieł Władysława Żeleńskiego (ojca Tadeusza Boya-Żeleńskiego). Skomponowane pod wpływem programowej muzyki romantycznej – nie jest utworem ilustracyjnym, jedynie reminiscencją przeżyć związanych z pobytem w górach. Utwór lubiany przez publiczność ze względu na melodyjne, łatwo wpadające w ucho tematy.
Koncert fortepianowy D-dur na lewą rękę powstał na zamówienie austriackiego pianisty Paula Wittgensteina, który stracił prawą rękę na froncie I Wojny Światowej. Jest to „dzieło jednoczęściowe, choć wewnętrznie zróżnicowane zarówno pod względem faktury, jak i nastroju – od mrocznego początku orkiestry do niemal tanecznych dialogów fortepianu i orkiestry w środkowym fragmencie. Bogactwo partii fortepianowej kumuluje w wirtuozowskiej kadencji zdobionej bogatą ornamentyką, graną jakby na jednym oddechu. Spełniło się pragnienie Ravela, aby partia fortepianu solowego sprawiała wrażenie, jakby była rozpisana na dwie ręce”. Ten niezwykły Koncert (w literaturze muzycznej nie tak często zdarzają się kompozycje napisane na lewą rękę) poznamy w interpretacji Anny Miernik, która tym razem zmierzy się z utworem napisanym na lewą rękę. Artystka zdaniem krytyki „należy do nielicznego grona szczególnie wyróżniających się artystów młodego pokolenia”. Laureatka wielu konkursów międzynarodowych i krajowych, uczennica m.in. prof. Sławomira Zubrzyckiego, konstruktora jedynej na świecie violi organista o walorach koncertowych – instrumentu projektu Leonardo da Vinci (instrument mieliśmy okazję poznać dwa lata temu podczas 24. Świętokrzyskich Dni Muzyki).
Kilkanaście lat pisał Johannes Brahms swoją pierwszą symfonię. Stworzył wielkie dzieło porównywane do X Symfonii (niedokończonej) Beethovena. Dzieło składa się z czterech części, a każda jest osobnym dramatem o bogactwie wątków.
Orkiestrę Symfoniczną poprowadzi nasz gość z Meksyku – Juan Carlos Lomonaco. Artysta kilkakrotnie występował w Polsce, ale w Kielcach będzie po raz pierwszy. W ojczystym Meksyku prowadzi regularnie takie zespoły, jak m.in. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Meksyku, Filharmonia Mexico City, Opera Theatre Orchestra of Fine Arts. Jest także dyrektorem muzycznym i artystycznym Yucatan Symphony Orchestra. Ostatnio magazyn „Mexican Leaders” umieścił dyrygenta na liście „300 najbardziej wpływowych postaci w Meksyku”.


ANNA MIERNIK
Koncertuje jako solistka i kameralistka, występowała na 5 kontynentach w 31 krajach. W 2015 debiutowała w Carnegie Hall w Nowym Jorku (Weill Recital Hall). W czasie swojego drugiego pobytu w Australii w 2016 wystąpiła z orkiestrą podczas historycznego koncertu – w Ratuszu w Melbourne – w tym samym miejscu, gdzie 111 lat wcześniej koncertował I. J. Paderewski. Występuje jako solistka i kameralistka w prestiżowych salach koncertowych – Sydney Opera House, Gran Teatro Nacional w Limie, Teatro de Bellas Artes w Meksyku. Ukończyła z wyróżnieniem krakowską Akademię Muzyczną w klasie fortepianu prof. Andrzeja Pikula. Kształciła się̨ także pod okiem prof. Sławomira Zubrzyckiego, konstruktora jedynej na świecie violi organista o walorach koncertowych – instrumentu projektu Leonardo da Vinci. Pracowała również̇ z wybitnymi pedagogami o międzynarodowej sławie w czasie kursów mistrzowskich, m. in. z Paulem Badurą-Skodą, Andrzejem Jasińskim, Diną Yoffe. Na swoim koncie ma nagrania płyt: z Sonatami na skrzypce i fortepian J. Brahmsa i C. Francka („przyjemna porcja klasyki” – Newsweek, Polska), z pieśniami Feliksa Nowowiejskiego oraz z utworami na fortepian solo Nowowiejskiego. Artystka dużo uwagi poświecą promocji polskiej muzyki oraz rodzimej kultury poza granicami kraju. Wykonuje kompozycje reprezentujące różne epoki, gatunki i style. Fascynuje ją również̇ muzyka najnowsza, a także możliwość́ zaprezentowania i zainspirowania publiczności dziełami rzadko wykonywanymi. Zrealizowała kilka prawykonań́, wśród których znalazły się̨ utwory dedykowane jej samej. Jest laureatką wielu konkursów międzynarodowych i krajowych. Za osiągniecia artystyczne i naukowe pianistka otrzymała liczne nagrody, w tym stypendia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

JUAN CARLOS LOMONACO
Jest dyrektorem muzycznym i artystycznym Yucatan Symphony Orchestra. W ojczystym Meksyku regularnie prowadzi m.in.: Narodową Orkiestrę Symfoniczną, Mexico City, Opera Theatre Orchestra of Fine Arts, UNAM, Fine Arts Chamber Orchestra, orkiestry filharmonii Queretaro, Jalisco, orkiestry symfoniczne Guanajuato, Xalapa, Aguascalientes czy orkiestra kameralna Coahuila. Ukończył studia dyrygentury w Curtis Institute of Music pod kierunkiem Otto-Wernera Muellera. Studiował także u Charlesa Brucka w The Pierre Monteux School i na Uniwersytecie w Montrealu pod opieką Marca Davida. Był dyrektorem muzycznym orkiestr: Carlos Chavez Symphony, IPN Symphony, National Conservatory Symphony oraz The Mexico-Philadelphia Ensemble w USA. Jest założycielem i dyrygentem zespołu Ensamble Iberoamericano w Madrycie. W wieku 17 lat współpracował, jako instrumentalista i jako dyrygent, z różnymi zespołami muzycznymi, a w wieku lat 23 debiutował z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Meksyku, z którą pracował dwa lata jako dyrygent-asystent. Dyrygował orkiestrami m.in. w Polsce, Rosji, we Włoszech, Portugalii, Wenezueli, Peru, Ekwadorze, Kanadzie i USA. Jego szeroki repertuar dyrygencki obejmuje różne dziedziny, w tym operę, balet, muzykę symfoniczną, kameralną, koncerty multimedialne. Uczestniczy w licznych festiwalach i forach międzynarodowych, jak: Międzynarodowy Festiwal w San Lorenzo El Escorial (Hiszpania), Festiwal Muzyki Współczesnej w Treviso (Włochy), Międzynarodowy Festiwal Cervantino i Międzynarodowy Festiwal w Mexico City. Pełni również obowiązki jurora na konkursach skrzypcowych na Węgrzech, we Francji, w Turcji oraz na The Canetti International Violin Competition.

strona główna

Marzec 2018