18 STYCZNIA, PIĄTEK | 19.00, SALA KONCERTOWA

ANIA KARPOWICZ flet
MAREK BRACHA fortepian
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
JACEK ROGALA dyrygent

A. BORODIN W stepach Azji Środkowej
M. MAJKUSIAK Koncert na flet, fortepian i orkiestrę symfoniczną (prawykonanie)
A. DVOŘÁK IX Symfonia e-moll op. 95 Z Nowego Świata

Filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!

Koncert objęty programem "filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!. Program współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca"

Instytut Muzyki i Tańca  MKiDN

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”,
realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca


W związku z ogłoszoną żałobą narodową koncert symfoniczny nie zostanie odwołany z uwagi na jego poważny charakter.
Wyrazem szacunku dla Prezydenta Miasta Gdańska Pana Pawła Adamowicza będzie poświęcenie koncertu Jego pamięci.

kup bilet on-line


Muzyczne wojaże rozpoczniemy od XIX-wiecznej Rosji, a konkretnie od dzieła Aleksandra Borodina – wybitnego chemika, profesora Akademii Medycznej w Petersburgu, autora kilkudziesięciu dysertacji badawczych… A tak, tak! Twórca opery Kniaź Igor sam siebie nazywał „muzykiem niedzielnym”, jako że komponował w chwilach wolnych od pracy. I mimo że napisał niewiele, to jednak kilku znakomitych kompozytorów ma mu wiele do zawdzięczenia. Programowy obraz symfoniczny W stepach Azji Środkowej powstał w 1880 roku, a pozamuzyczną treść doskonale oddają słowa jego autora: Pośród monotonnego stepu Azji Środkowej rozbrzmiewają spokojne tony rosyjskiej pieśni. Z oddali słychać tętent koni i wielbłądów oraz dźwięki orientalnej melodii. Zbliża się tubylcza karawana. Pod osłoną rosyjskich żołnierzy kontynuuje ona bezpiecznie swoją drogę poprzez bezkresne pustacie, oddalając się powoli coraz bardziej. Rosyjska pieśń i orientalna melodia łączą się w pięknej harmonii, której echa gubią się w przestworzach ponad stepem.
Następnie przeniesiemy się do Polski, by podziwiać mistrzowskich solistów w prawykonaniu Koncertu na flet, fortepian i orkiestrę symfoniczną Mikołaja Majkusiaka zamówionego przez Filharmonię Świętokrzyską w ramach programu MKiDN. Jest to pięcioczęściowa kompozycja zróżnicowana rytmicznie i jak zwraca uwagę w komentarzu autor – oprócz wirtuozerii solistów „Bardzo ważnym aspektem brzmienia kompozycji jest specyficzna orkiestracja utworu wykorzystująca towarzyszące solistom kameralne grupy instrumentów wchodzące w skład orkiestry symfonicznej.
Po przerwie przeniesiemy się do Stanów Zjednoczonych Ameryki Płn., dokąd wyjechał z rodziną w maju 1892 r. Antonin Dworzak. Tam powstała Symfonia Z Nowego Świata – niezwykle spójna kompozycja, ulubiona pozycja w repertuarze orkiestrowym publiczności w każdym wieku, w której: każdy kto ma „nosa” musi wyczuć wpływ Ameryki. Ale zawsze jest to i będzie czeska muzyka.

MIKOŁAJ MAJKUSIAK (ur. 1983 r.) – absolwent klasy kompozycji prof. S. Moryto (z wyróżnieniem) oraz akordeonu prof. W. L. Puchnowskiego warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Wielokrotny stypendysta Ministra Kultury i Sztuki (w tym Stypendium Młoda Polska).
Koncertował oraz jego utwory prezentowano w większości krajów Europy, w Chinach, Japonii i Kanadzie. Kompozycje doczekały się również licznych wykonań, m.in.: Concerto in Air na kwintet dęty /Klara Festival Brussels, Wratislavia Cantans, Ljubljana Festival/, Rhythms of doubt na wiolonczelę i akordeon /Festival Musica Polonica Nova, Latvian New Music Days/, Road to the Unknown na głos żeński, skrzypce, DJ-a i orkiestrę smyczkową /Festiwal Prawykonań w Katowicach/, Concerto in F na gitarę i orkiestrę smyczkową /Warszawski Festiwal Gitarowy/, FisConcerto na duet akordeonowy i orkiestrę /Filharmonia Narodowa w Warszawie/, Rhythm Games na wiolonczelę, akordeon, orkiestrę smyczkową i instrumenty perkusyjne /Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie/.
Niezwykłą popularnością cieszy się Concerto Classico na akordeon i orkiestrę symfoniczną, który kompozytor napisał, mając 17 lat. Do dziś utwór miał ponad 70 wykonań w salach koncertowych Europy (m.in. Vienna Radio Symphony Orchestra, Croatian Radio and TV Symphony Orchestra, Gulbenkian Orchestra Lisbon, Filharmonia w Koszycach, Filharmonia Lwowska, Göteborgs Konserthus, Odense Concerthouse, Duisburger Philharmoniker).
Na koncie ma autorską płytę Road to the Unknown wydaną przez Polskie Radio (2007). W jej nagraniu wzięli udział m.in. Urszula Dudziak, Jakub Jakowicz, Cezary Konrad. Ponadto dokonał ponad 400 oryginalnych orkiestracji, które wykonywali m.in. BBC Symphony Orchestra, Chilly Gonzales, Cornelius Meister i Vienna Radio Symphony Orchestra, Jules Buckley i Metropole Orchestra, Nicolas Krauze i Orchestre de Chambre Nouvelle Europe, Marek Moś i orkiestra AUKSO.


ANIA KARPOWICZ
Absolwentka Hochschule für Musik Detmold w klasie Janosa Balinta i Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Laureatka ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów muzycznych w Polsce i w Niemczech (1999-2015). Stypendystka Alumni Verein Detmold oraz trzykrotna laureatka indywidualnego stypendium artystycznego m.st. Warszawy. W latach 2006-2008 flecistka European Union Youth Orchestra. W ramach współpracy z EUYO występowała w Royal Albert Hall (the PROMS), Berliner Konzerthaus, Concertgebouw, Zurich Tonhalle, koncertując jako muzyk orkiestrowy z Sir Jamesem Galwayem, Janine Jansen, Andreyem Boreyko, Vladimirem Askenhazym.
Od 2003 roku aktywnie współpracuje z kompozytorami, ma w swoim dorobku wiele prawykonań i 47 utworów dedykowanych jej przez kompozytorów polskich.
W 2013 założyła kooperatywę muzyczną Hashtag Ensemble i kieruje jej pracami, realizując koncerty repertuarowe z muzyką XX i XXI wieku, a także angażując się w inicjatywy improwizacyjne i edukacyjne. Z zespołem nagrała płyty Visegrad Songs, #NetworkMusic, #WITKACY oraz Trash Music wydane nakładem Requiem Records Opus Series.
W 2017 we współpracy z Markiem Brachą zainicjowała festiwal WarszeMuzik – serię muzycznych interwencji w podwórkach przedwojennych kamienic-ostańców getta warszawskiego. W programie festiwalu swoje miejsce znajdują dzieła Władysława Szpilmana, Aleksandra Tansmana, Zygmunta Kasserna, Mieczysława Weinberga, Szymona Laksa i innych.
Jako solistka występowała na festiwalach, takich jak: Musica Electronica Nova, Warszawskie Spotkania Muzyczne, w Filharmonii im. A. Rubinsteina w Łodzi, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego oraz za granicą, m.in. w salach koncertowych Hochschule für Musik Dresden i Folkwang Universitat der Künste Essen.


MAREK BRACHA
Jego grę cechuje szlachetność i piękno brzmienia oraz powściągliwa i wysmakowana ekspresja.
Jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Masters of Music w Royal College of Music w Londynie oraz studiów podyplomowych na fortepianie u Vanessy Latarche i na instrumentach historycznych u Geoffrey’a Goviera. Artysta koncertuje z repertuarem klasycznym, który z powodzeniem wykonuje na instrumentach współczesnych oraz tych z epoki. Prowadzi również wykłady i warsztaty z gry na instrumentach historycznych, przybliżające problemy wykonawstwa historycznego. Chętnie sięga jednak także po dzieła współczesne, mając w swoim dorobku liczne prawykonania. Swoimi koncertami na całym świecie konsekwentnie popularyzuje muzykę polską. Regularnie współpracuje z takimi dyrygentami, jak: Alun Francis, José Maria Florêncio czy Jacek Kaspszyk. Jako kameralista występuje z Tobiasem Kochem, Marcinem Maseckim, Maciejem Frąckiewiczem oraz zespołami Atom String Quartet, Royal String Quartet i Meccore String Quartet. W lutym 2018 zadebiutował w Carnegie Hall w Nowym Jorku, wykonując utwory F. Chopina. W kwietniu wystąpił na 22.
Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie. Jesienią pianista odbył trasę koncertową po Japonii z programem zawierającym stylizacje polskich tańców narodowych. Ten repertuar przedstawił również publiczności w Singapurze, we Francji, Norwegii i na Łotwie. Do dokonań fonograficznych pianisty należy wydana przez NIFC solowa płyta z utworami F. Chopina oraz nagrana dla wytwórni CD Accord płyta Modern Soul, na której towarzyszy skrzypaczce Agacie Szymczewskiej. Płyta otrzymała nagrodę Supersonic magazynu Pizzicato.
Marek Bracha jest reprezentowany i rekomendowany przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena.


JACEK ROGALA
Dyrektor Filharmonii Świętokrzyskiej.



strona główna

Styczeń 2019