16 listopada, piątek, g. 19.00, sala koncertowa

OPEROWA FANTAZJA

KRZYSZTOF GRZYBOWSKI klarnet
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
JACEK KRASZEWSKI dyrygent

L. DELIBES Suita z baletu Coppelia i Sylwia
D. LOVREGLIO Fantazja koncertowa na temat opery La Traviata G. Verdiego
L. BASSI Fantazja koncertowa na tematy z opery Rigoletto G. Verdiego
G. ROSSINI Introdukcja i temat z wariacjami z opery La donna del lago
Filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!

Koncert objęty programem "filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!. Program współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca"

kup bilet on-line


Dzisiejszy wieczór zapowiada się jako prawdziwe kompendium wiedzy o operowej fantazji. Brzmi groźnie? Nic bardziej mylnego! To potęga twórczego myślenia, polotu, talent kreacji. Muzyka prowokuje wyobraźnię do najbardziej fantazyjnych skojarzeń, powstaje nowe dzieło często wykorzystujące tematy muzyczne czy popularne melodie, ale w artystycznym przetworzeniu, improwizacji.
Jak zresztą napisał Artur Bielecki – Niewątpliwie w określeniu "fantazja" mieści się pewnego rodzaju wolność od artystycznych reguł i swoista, romantyczna ekspresja. Wszystko to znajdziemy w dzisiejszym koncercie.
Na początek – Léo Delibes, francuski kompozytor, znany głównie z operetek, zasłynął także na gruncie baletu. W 1870 roku stworzył komedię baletową Coppelia czyli Dziewczyna o szklanych oczach. Jest to prosta opowieść o miłości z mechanicznymi lalkami w tle (jedną z nich jest tytułowa Coppelia), oparta na fantastycznych opowiadaniach E. T. A. Hoffmanna, ze wspaniałą muzyką, w której nie brakuje poloników, na przykład mazurka (może nie bez znaczenia jest fakt, iż jego żoną była Polka).
Sześć lat później odbyła się premiera sielanki baletowej w trzech aktach Sylwia czyli Nimfa Diany, w której miłosne perypetie pasterzy i nimf służą prezentacji świetnie zinstrumentalizowanej, barwnej muzyki.
Donato Lovreglio XIX-wieczny włoski flecista i kompozytor pochodzący z Bari, napisał kilka bardzo charakterystycznych Fantazji koncertowych na tematy z oper Verdiego. Zbudowane są bardzo podobnie – po prostu powiązane zostały w nich najbardziej charakterystyczne tematy z danego dzieła. Podobnie postąpił wybitny włoski klarnecista Luigi Bassi, uczeń Benedetta Carullego i pierwszy klarnecista słynnego teatru La Scala. Bassi skomponował niemal trzydzieści utworów na klarnet, w tym kilkanaście fantazji na tematy operowe. Ta, wykorzystująca materię Rigoletta Verdiego – jest jedną z najbardziej widowiskowych i do dziś najchętniej wykonywanych.
A na zakończenie koncertu utwór Gioacchina Rossiniego – Introdukcja i temat z wariacjami na temat z opery „La donna del lago (Pani jeziora) z przepiękną arią wykorzystaną przez Rossiniego w serii klarnetowych wariacji – Oh! quante lacrime finor versai z pierwszego aktu dzieła.
Solistą koncertu będzie jeden z najwybitniejszych polskich klarnecistów młodej generacji – Krzysztof Grzybowski. Orkiestrą Symfoniczną pokieruje Jacek Kraszewski – muzyczny szef i dyrygent Orkiestry Filharmonii Gorzowskiej.

KRZYSZTOF GRZYBOWSKI
Jako jedyny Polak ukończył z wyróżnieniem studia mistrzowskie u legendy klarnetu Sabine Meyer (Musikhochschule Lübeck). Po studiach mistrzowskich kontynuował studia kameralne pod kierunkiem Wolfganga Meyera i Eduarda Brunnera (Hochschule für Musik Karlsruhe). Swoją grą oczarowuje autorytety muzycznego świata. Kompozytorzy tacy, jak Paul Patterson oraz Krzesimir Dębski powierzyli mu do wykonania swoje koncerty klarnetowe. Dał się poznać jako znakomity solista i kameralista. Jest regularnie zapraszany na prestiżowe festiwale w całej Europie, m.in.: Kissinger Sommer, Appen classic Hamburg, ISA Wien Musikfestival. Jako solista występował m.in. z London Gala Orchestra, Polską Orkiestrą Radiową w Warszawie, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Lwowskiej, Harmonia Nobile Chamber Orchestra oraz wieloma orkiestrami symfonicznymi w Polsce. Mimo swojego młodego wieku występuje z artystami najwyższej światowej klasy (Sir Neville Marriner, Sabine Meyer, Wolfgang Meyer, Igor Levit, Michał Klauza, Kevin Kenner, Danjulo Ishizaka, Andrei Ionita, Krzesimir Dębski, Bartłomiej Nizioł, Łukasz Długosz).
Jest pomysłodawcą i założycielem zespołu Amadeus Wind Ensemble, utworzonego z myślą o upamiętnieniu 225. rocznicy śmierci W. A. Mozarta, w którego skład wchodzą członkowie jednej z najlepszych orkiestr świata – London Symphony Orchestra, najwybitniejsi polscy instrumentaliści, soliści oraz członkowie najlepszych polskich orkiestr. Koncert inaugurujący działalność zespołu odbył się w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej 4 grudnia 2016 roku.


JACEK KRASZEWSKI
Urodził się w Szczecinie. Był chórzystą Szczecińskiego Chóru Chłopięcego Słowiki, prowadzonego przez Jana Szyrockiego i skrzypkiem orkiestry symfonicznej Państwowej Filharmonii Szczecińskiej. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie dyrygentury prof. Witolda Krzemieńskiego. Jako dyrygent debiutował już podczas drugiego roku studiów na koncertach symfonicznych z orkiestrą Filharmonii Szczecińskiej. W latach 1978-92 związany był z Operą i Operetką w Szczecinie, najpierw jako skrzypek i dyrygent, a następnie jej dyrektor naczelny i artystyczny. Współpracował również jako kierownik muzyczny i aranżer z teatrami dramatycznymi. Równolegle prowadził działalność koncertową jako dyrygent Filharmonii Szczecińskiej. Pod jego batutą debiutował na estradzie filharmonicznej jeden z najwybitniejszych skrzypków młodego pokolenia Bartłomiej Nizioł. Był inicjatorem i organizatorem Festiwalu Muzyki Współczesnej Młoda Muzyka Polska. Pracował jako dyrygent w Teatrze Wielkim im. S. Moniuszki w Poznaniu, a następnie pełnił w nim obowiązki dyrektora artystycznego, był dyrektorem artystycznym letnich Międzynarodowych Warsztatów Muzycznych, odbywających się w Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie. Od 1994 współpracował z Polską Operą Telewizyjną we Wrocławiu, z Polskim Teatrem Tańca w Poznaniu oraz z zespołem Ballet Classique de Paris, zaś od 1998 prowadzi polsko-niemiecką orkiestrę młodzieżową Pomerania. Opracowywał programy poświęcone operze, baletowi i muzyce symfonicznej w Telewizji Polskiej. W 2013 został dyrygentem Szczecińskiego Chóru Męskiego Słowiki 60 im. Jana Szyrockiego. Jest kierownikiem muzycznym i dyrygentem Orkiestry Filharmonii Gorzowskiej, a także profesorem nadzwyczajnym Akademii Sztuki w Szczecinie.



strona główna

Listopad