16 marca, piątek, g. 19.00, sala koncertowa

AKADEMIA MELOMANA
DŹWIĘKOWISKO


BARTOSZ BRYŁA, MARTA GIDASZEWSKA, BARBARA ŻOŁNIERCZYK
skrzypce
MARIA BANASZEK-BRYŁA basso continuo
UCZNIOWIE IV LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO i UCZNIOWIE GIMNAZJUM NR 23 W KIELCACH
pod opieką LIDII LASKOWSKIEJ
LIDIA ZIELIŃSKA, MATEUSZ RYCZEK, ANNA KWIATKOWSKA przygotowanie młodzieży
LIDIA ZIELIŃSKA i MATEUSZ RYCZEK live electronics i fixed electronics, przygotowanie młodzieży

ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
JACEK ROGALA dyrygent


L. ZIELIŃSKA Kieleckie pory roku na 6 grup młodzieży, dwa flety,
orkiestrę smyczkową i środki elektroakustyczne **,
L. ZIELIŃSKA Dźwiękowisko: Nie podoba mi się, spektakl dźwiękowy na głosy młodzieży,
orkiestrę i live electronics *
A. VIVALDI Cztery pory roku op. 8

Instytut Muzyki i Tańca  MKiDN

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
w ramach „Zamówienia kompozytorskie”
realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca

Zobacz reportaż Dźwiękowisko

Fotorelacja z koncertu


Wieczór rozpocznie kompozycja Lidii Zielińskiej pt. Kieleckie pory roku prawykonywana w Radomiu w 2015, napisana na zamówienie Radomskiej Orkiestry Kameralnej i nosząca wówczas tytuł Radomskie pory roku. Ze względu na charakter partii improwizowanej wykonanie w Kielcach opatrzone zostało tytułem „Kieleckie pory roku". Jest to utwór parateatralny, w który udział bierze młodzież gimnazjalna, dwójka flecistów, orkiestra smyczkowa i media elektroakustyczne
Swoje wykonanie światowe będzie miało drugie dzieło Lidii Zielińskiej Nie podoba mi się to… (Dźwiękowisko V), które powstało w ramach Programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Tematyka utworu odnosi się do zainteresowań grupy wiekowej ludzi stojących u progu dorosłości. Jest to próba dostrzeżenia i zrozumienia kilku kwestii istotnych w tym wieku, m.in.: problem agresji lękowej, przyczyny mowy nienawiści, instynkt stadny, umiejętność odmowy, prywatność, wartość wspólnych działań, świadomość konsekwencji, odpowiedzialność, samodoskonalenie. Kompozycja pomyślana jest jako spektakl dźwiękowy o narracji muzycznej, ale brzmieniach wywodzących się niemal wyłącznie z głosu ludzkiego. Istotą utworu jest praca warsztatowa z młodzieżą licealną, ukazanie im bogactwa brzmień wokalnych i możliwości kreowania z nich sugestywnych opowieści. W trakcie warsztatów młodzież eksperymentować będzie z możliwościami mikrofonów, dobierze odpowiednie przetworzenia elektroniczne, zbuduje różnorakie faktury dźwiękowe w analogii do ich doświadczeń z życia codziennego, pozna bogactwo możliwości niuansowania wszelkich wypowiedzi dźwiękowych, także tych stosowanych w codziennym porozumiewaniu się i związanych z kulturą osobistą. Jednocześnie celem warsztatów oraz prób młodzieży z orkiestrą jest uczenie się sztuki wzajemnego słuchania, współpracy i elastyczności, dyscypliny synchronizacyjnej i realizacja innych, podobnych celów wychowawczych.
Orkiestra – o szczególnym doborze instrumentów – zapewni ciągłość narracji muzycznej.
W drugiej części wieczoru publiczność wysłucha Czterech pór roku Antonia Vivaldiego, stanowiących kanwę Kieleckich pór roku.


MARTA GIDASZEWSKA
Jedna z najwybitniejszych skrzypaczek młodego pokolenia. Stypendystka m.in. Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Business and Professional Women, Programu Młoda Polska, Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci. Grę na skrzypcach rozpoczęła w wieku 6 lat. Umiejętności doskonaliła w klasie dr Kariny Gidaszewskiej w POSM II st. im. M. Karłowicza w Poznaniu. Od 2017 rozpoczęła edukację pod kierunkiem prof. Bartosza Bryły i as. Jarosława Nadrzyckiego w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, gdzie została przyjęta z pierwszą lokatą. Mimo młodego wieku brała udział w blisko 86 konkursach skrzypcowych, zdobywając zawsze czołowe nagrody, w tym 62 pierwsze miejsca (m.in. Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym Schloss Zell an der Pram we Wrocławiu oraz pierwsze nagrody na międzynarodowych konkursach: w Tokio, Londynie, Grecji, a także w Serbii – I nagroda i tytuł Internet Music Champion of the World). W 2016 została finalistką ogólnopolskiego konkursu Młody Muzyk Roku, będącego polskimi eliminacjami do Konkursu Eurowizji dla Młodych Muzyków, organizowanego przez TV i Centrum Edukacji Artystycznej. Miała tam okazję dwukrotnie zaprezentować swoje umiejętności z towarzyszeniem orkiestry na antenie TVP Kultura na żywo. W tym samym roku uczestniczyła w pracach jury młodych podczas XV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu. Artystka uczestniczy w międzynarodowych kursach skrzypcowych. Nagrywa programy radiowe i telewizyjne. Wielokrotnie koncertowała jako solistka z licznymi orkiestrami w kraju i za granicą. W 2014 skrzypek Paweł Wójtowicz wydał zbiór etiud i kaprysów zadedykowany uzdolnionym młodym polskim skrzypkom zdobywającym laury na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach. Jeden z kaprysów zadedykował Marcie.


BARBARA ŻOŁNIERCZYK
Urodziła się w Poznaniu. W wieku sześciu lat rozpoczęła naukę gry na skrzypcach, a kontynuowała ją w POSM I st. im. H. Wieniawskiego w Poznaniu pod kierunkiem prof. Kariny Gidaszewskiej. Obecnie jest uczennicą V klasy POSM II st. im. M. Karłowicza w Poznaniu. Od najmłodszych lat brała udział w wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach skrzypcowych, zdobywając czołowe nagrody. W 2012 wystąpiła jako solistka z Orkiestrą Kameralną Amadeus PR pod dyrekcją Agnieszki Duczmal w Poznaniu. Stypendystka Stowarzyszenia Przyjaciół Młodego Artysty PUER DOCILIS, programu Młoda Polska, stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne w roku 2015 i 2016, a także stypendium artystycznego za osiągnięcia muzyczne przyznane przez Business and Professional Women's Club Poznań.. Czterokrotna laureatka nagrody miasta Poznania za szczególne osiągnięcia dla uczniów poznańskich szkół. W 2018 została wytypowana do udziału w konkursie Młody Muzyk Roku.


BARTOSZ BRYŁA
Naukę gry na skrzypcach rozpoczął jako sześciolatek pod kierunkiem prof. Adama Nowaka, u którego uczył się aż do uzyskania dyplomu w Państwowym Liceum Muzycznym we Wrocławiu. Studiował w Staatliche Hochschule für Musik we Freiburgu w klasie W. Marschnera oraz w Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie J. Kaliszewskiej. Brał udział w kursach interpretacji muzycznej w klasach: H. Szerynga, N. Milsteina i Y. Menuhina. Laureat Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Skrzypków w Lublinie, Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu (1981), Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. L. Spohra we Freiburgu oraz Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej w Colmar. Koncertował w Europie, a także na Kubie, w Chinach, Japonii, USA, Kanadzie, Meksyku, Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Był wykładowcą mistrzowskich kursów wykonawczych, organizowanych w ośrodkach w Polsce i za granicą. Jako juror uczestniczył w pracach ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów skrzypcowych – kameralnych i lutniczych. Dokonał nagrań płytowych dla polskich i zagranicznych firm fonograficznych, nagrań archiwalnych dla PR. Jest profesorem klasy skrzypiec oraz kierownikiem Katedry Kameralistyki w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Prowadzi także klasę skrzypiec w Akademii Muzycznej we Wrocławiu.


MARIA BANASZKIEWICZ-BRYŁA
Ukończyła Akademię Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie doc. Z. Brencz-Budny i mgr E. Mielczarek-Poprawy oraz w klasie organów doc. R. Sroczyńskiego. Brała udział w kursach interpretacji muzyki dawnej. Już w czasie studiów rozpoczęła współpracę z Filharmonią Poznańską w zakresie wykonywania partii basso continuo w utworach orkiestrowych i wokalno-instrumentalnych. Na stałe współpracuje z wieloma orkiestrami, m.in. z Collegium Viridimontanum i zespołem muzyki dawnej Brill’ante, wykonując zarówno partie koncertujące jak i continuo. Jako solistka i kameralistka koncertowała w krajach Europy oraz w Meksyku, Stanach Zjednoczonych, Hong Kongu i na Tajwanie. Jest pedagogiem: na stanowisku profesora prowadzi klasę klawesynu w Akademii Muzycznej w Poznaniu, a także kieruje Zakładem Instrumentów Historycznych, wykładowca i kierownik artystyczny Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Poznaniu, wykładowca kursów letnich (Szamotuły, LAMD Poznań), konsultant CEA, a także pomysłodawca i organizator Akademickiego Konkursu Klawesynowego i Forum Kameralnego Muzyki Dawnej. Jako prezes Stowarzyszenia na Rzecz Promocji Uzdolnień Muzycznych „DisCe” jest organizatorką i dyrektorem artystycznym festiwali: Wieczory Zamkowe na zamku w Kórniku, Festiwalu Klawesynowego im. W. Landowskiej, cyklu koncertowego Muzyka w zabytkach Poznania, współorganizatorką Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej „Q’Arto Mondi” oraz projektu interdyscyplinarnego „Maestro Flatau”.


LIDIA ZIELIŃSKA
Ukończyła studia kompozytorskie pod kierunkiem Andrzeja Koszewskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu. Komponowała m.in. na zamówienie Polskiego Radia, Solidarności, Teatru Ósmego Dnia, Holland Dance Festival, Euro-Musik-Theater w Stuttgarcie, holenderskiej orkest de ereprijs, Radia Szwedzkiego, Ministerstwa Kultury Badenii-Wirtembergii, festiwalu Warszawska Jesień, Instytutu Adama Mickiewicza, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP. Pracowała w studiach muzyki elektronicznej PWSM w Krakowie, Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia w Warszawie, IPEM/BRT w Gandawie, EMS w Sztokholmie, ZKM w Karlsruhe, Experimentalstudio des SWR we Freiburgu. W 2007 otrzymała nagrodę Związku Kompozytorów Polskich, w 2015 Medal „Gloria Artis” oraz nominację do nagrody „Golden Nica for Visionary Pioneers of Media Art” w Austrii. Jest profesorem kompozycji oraz kierownikiem Studia Muzyki Elektroakustycznej w poznańskiej Akademii Muzycznej, prowadziła również zajęcia w Akademii Muzycznej we Wrocławiu i w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu.
Jej publikacje i wykłady gościnne dotyczą polskiej muzyki współczesnej, historii muzyki eksperymentalnej, ekologii dźwiękowej oraz tradycyjnej muzyki japońskiej. Prowadziła wykłady, warsztaty i kursy letnie na zaproszenia uniwersytetów w Europie, Ameryce Południowej, Azji i Nowej Zelandii. Jest jurorem, kuratorem, ekspertem i konsultantem różnych przedsięwzięć muzycznych, intermedialnych i edukacyjnych w wielu krajach Europy.
Pełni od lat ważne funkcje społeczne, m.in. członka Komisji Repertuarowej Festiwalu „Warszawska Jesień” (1989-92 i 1996-2005), członka prezydium i wiceprezesa Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich (1989-91 i 2001-2017) i wiceprezesa Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej (od 2007).


MATEUSZ RYCZEK
Ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie w Akademii Muzycznej we Wrocławiu pod kierunkiem Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil (kompozycja), Cezarego Duchnowskiego (kompozycja komputerowa) oraz Zbigniewa Karneckiego (muzyka teatralna i filmowa). Jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich (m. in. Crescendo w Tarnowie – I nagroda, 2004; kontrabasowego konkursu kompozytorskiego przy World Bass Festiwal – I nagroda, 2008; Fides et Ratio – III nagroda, 2009, Kompozytorski Koncert Roku 2011, II Nagroda), stypendystą Ministra Kultury oraz Marszałka Dolnośląskiego.
Jego utwory były wielokrotnie wykonywane w kraju i za granicą, m.in. na festiwalach: Warszawska Jesień (koncerty Koła Młodych ZKP), Musica Polonica Nova, Musica Electronica Nova, Poznańska Wiosna Muzyczna, Festiwal Dialogi (Mińsk), World Music Days 2014, Kyiv Contemporary Music Days. Brał udział w takich projektach: Missa Solemnis, Fabryka dźwięku, Hallo Wrocław 2016!, Flexible Orchestra czy Music Masters on Air, w ramach którego jego kompozycja fortepianowa Subgłębia nocy została wykonana na festiwalach w sześciu krajach europejskich. Jest autorem muzyki do wielu sztuk teatralnych oraz muzyki do filmu Lag Island Tomka Tryzny. Aktualnie jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich. W 2013 nakładem Domu Wydawniczego For Tune Records ukazała się jego monograficzna płyta PLANETONY.


ANNA KWIATKOWSKA
Solistka i kameralistka, specjalizuje się w wykonawstwie muzyki XX i XXI wieku. W swoim repertuarze posiada najważniejsze utwory współczesne na skrzypce solo, z elektroniką oraz z towarzyszeniem orkiestry, jak również liczne utwory skomponowane specjalnie dla niej i przez nią prawykonane. Koncertuje na najważniejszych europejskich festiwalach muzyki współczesnej. Współpracuje z zespołem Ensemble Musikfabrik z Kolonii. Jej płyta Eidos była nominowana do Nagrody Fonograficznej Fryderyk 2017. Współorganizuje i prowadzi cykl warsztatów Harmonie i hałasy dla dzieci i młodzieży poświęcony nowej muzyce.


JACEK ROGALA
Dyrektor Filharmonii Świętokrzyskiej

strona główna

Marzec 2018