14 grudnia 2014, niedziela, godz. 11:00, Sala Koncertowa

MUZYCZNE KUCHNIE ŚWIATA

Jak odróżnić dźwięki ostre od łagodnych, przygotować potrawę z nut, upiec pizzę według partytury, uformować masę muzyczną, stosując współczesne techniki instrumentalne?...
Na te i inne pytania związane z graniem i gotowaniem odpowiedzą: skrzypaczka Dagna Sadkowska i klarnecista Michał Górczyński – członkowie zespołu Kwartludium. Aby zaostrzyć apetyty tancerka zatańczy historię łasego na słodycze Ganesia…
A żeby jak najdokładniej unaocznić cały ten skomplikowany proces kuchenno-muzyczny, zaczniemy od prostego przepisu Może „Egipski sos jogurtowy”? Następuje dźwiękowe zilustrowanie procesu przygotowania potrawy, której wykonanie należy do prowadzących spotkanie. Pod koniec jeszcze tylko składniki – i … voilá!



DAGNA SADKOWSKA
Absolwentka Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie skrzypiec prof. Krzysztofa Bąkowskiego. Współtwórczyni i członek zespołu Kwartludium. Solistka i kameralistka. Ma w swoim dorobku liczne wykonania i prawykonania dzieł współczesnych kompozytorów polskich i zagranicznych, m.in.: Magdaleny Długosz, Krzysztofa Knittla, Wojciecha Ziemowita Zycha, Aleksandry Gryki, Laurenca Mossa, Salvatore Sciarino, Bernarda Cavana, Toshio Hosokawa, Aleksandra Lasonia i innych. Koncertowała na festiwalach takich, jak: Festiwal Prawykonań w Katowicach, Warszawska Jesień ( 2003-2007), Jaz Festiwal Muzyki Improwizowanej w Katowicach, Muzyczny Sejsmograf III, Laboratorium Muzyki Współczesnej, Latająca Akademia Muzyki Współczesnej, Nowe Gdańskie Brzmienia, Ad Libitum, Audio Art i innych. Od kilku lat działa także aktywnie na scenie muzyki improwizowanej. W ramach projektu „plain music" występowała z takimi wykonawcami, jak: John Edwards, Le Quaninh, John Tilbury, Axel Dorner, Thomas Lahn, DJ Lenar i inni. Jest stypendystką programu „ Młoda Polska” Ministra Kultury. Artystka od 15 lat działa aktywnie jako pedagog muzyczny w szkole podstawowej i gimnazjum. Stworzyła autorski program zajęć muzykoterapeutycznych. Od wielu lat prowadzi warsztaty twórcze dla dzieci i młodzieży (Muzeum Literatury, Dom Pracy Twórczej w Wigrach, Instytut Teatralny). Jest autorką i współtwórcą projektu „ Muzyczne obrazy w Zachęcie” dla uczniów gimnazjum, realizowanego we współpracy z Narodową Galerią Sztuki Zachęta i Gimnazjum Przymierza Rodzin nr 2 w Warszawie.


MICHAŁ GÓRCZYŃSKI
Jest absolwentem warszawskiej Akademii Muzycznej im. F. Chopina. Od roku 1998 zajmuje się pisaniem muzyki na różne składy instrumentalne (Zróżnicowanie dwa fagoty i klarnet, Rondo a la krakowiak na wrzeszczącego pianistę i klarnet basowy, Malowanie na dwa klarnety, fagot, kontrabas i śpiew, Suita w stylu żydowskim na klarnet, skrzypce i kontrabas, a także cykle utworów inspirowane językami świata na skrzypce, klarnet i wiolonczelę) oraz muzyki do teatru (około 25 spektakli dla teatrów dramatycznych i lalkowych). Czynnie zajmuje się improwizacją i interpretacją muzyki współczesnej. Występował jako solista z takimi zespołami jak: de Ereprijs, Kwartet Śląski, Orkiestra Aukso, Filharmonia Podlaska. Uczestniczył w Międzynarodowych Kursach Muzyki Współczesnej w Darmstadt, gdzie prezentował swoje autorskie techniki wykonawcze na klarnecie basowym. Jest twórcą instalacji, tekstów teoretycznych na temat autorskich teorii, audycji radiowych oraz filmów undergroundowych. Od 2002 roku współtworzy zespół „Kwartludium” specjalizujący się w wykonywaniu muzyki współczesnej. Od 2008 roku pracuje nad poszerzaniem możliwości brzmieniowych klarnetu basowego, inspirując się beat boxem i współpracując z jednym z najlepszych polskich beat boxerów „Tik Takiem” Patrykiem Matelą. Twórca pojęcia „edukacja komponowana”. Stypendysta Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu tworzenia alternatywnych podręczników edukacyjnych. Od 2013 realizuje projekt „muzyka do języków”, tworząc autorską muzykę do języka jidysz (wydana płyta w Multikulti records) do poezji japońskiej (premiera płyty w 2015 r.).


ZUZANNA KANN
Tańcem zajmuje się od 6 roku życia, jednak idealną techniką okazał się być dla niej taniec indyjski, którego naukę rozpoczęła w 2006 roku. Pierwszym jej doświadczeniem była Masala – videoclip indian dance, potocznie nazywany tańcem bollywood. Naukę tańca bharatanatyam rozpoczęła w w Madrasie (Indie) w 2009 u tancerki szkoły tańca Kalakshetra – Pridveeji Balagopalan. Edukację kontynuuje u Marty Krzemień-Ojak w Teatrze Tańca Nataraja. Podczas wyjazdów szkoleniowych do Indii w latach 2011-13 doskonaliła taniec bharatanatyam pod okiem tancerki Aranyani Bhargav i Kapila Sharmy, pobierała nauki tańca chhau w Triveni Kala Sangam u Guru Shashadhara Acharyi oraz rozpoczęła naukę tańca odissi u Kavity Dwibedi w New Delhi. Swoje umiejętności taneczne rozwija również, uczestnicząc w warsztatach z tańca manipuri (dr Sohini Ray), odissi (Aleksandra Michalska-Singh, Ashok Kumar Das) i bharatanatyam (P.T. Narendran), a także warsztatach taneczno-aktorskich (Filiz Ozcan).
Występowała w różnych miastach polski, m.in. w Rewii Orientalnej Anny Redlin w Teatrze Nowym w Łodzi, w Ambasadzie Indii oraz na różnych festiwalach związanych z tematyką indyjską. W ramach Otwartego Uniwersytetu Poszukiwań w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu współprowadziła wykład ilustrowany tańcem. Obecnie jest instruktorką i solistką Teatru Tańca Nataraja. Prowadziła również regularne warsztaty z tańca indyjskiego w Warszawie i Łodzi.





powrót do strony głównej