10 czerwca 2016, piątek, g. 19.00, sala koncertowa

BARWY ROMANTYZMU

ADAM WODNICKI fortepian
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
ŁUKASZ OLECHNOWICZ dyrygent

J. ELSNER Uwertura do opery Andromeda
F. CHOPIN Andante spianato i Wielki Polonez
F. LISZT Fantazja węgierska na fortepian i orkiestrę symfoniczną
F. MENDELSSOHN V Symfonia d-moll op. 107 Reformacyjna


kup bilet on-line



Repertuar naszego koncertu mieści się w epoce romantyzmu, stąd tytuł, ale podtytułem mógłby być równie dobrze – Fryderyk Chopin i jego przyjaciele, bowiem wszyscy kompozytorzy, których utwory zaprezentujemy podczas piątkowego wieczoru, należeli do kręgu najbliższych osób, drogich sercu Chopina.
Koncert rozpoczniemy Uwerturą napisaną w 1808 r. do opery Andromeda Józefa Elsnera – nauczyciela Fryderyka Chopina i przyjaciela rodziny, znakomitego pedagoga, który nieomylnie rozpoznał geniusz muzyczny swojego podopiecznego. Chopin jeszcze długo po ukończeniu studiów darzył Elsnera ogromnym szacunkiem i przywiązaniem.
Ferenc LIszt – do końca życia przyjaźnił się z Chopinem – razem często muzykowali w salonach, występowali na koncertach, zaś po śmierci przyjaciela Liszt wykonywał i transkrybował jego dzieła. W 1853 r. prapremierę miała jego Fantazja węgierska, utwór dedykowany jednemu z najwybitniejszych dyrygentów XIX w. – Hansowi von Büllowi – uczniowi i przyszłemu zięciowi. I kolejny druh Chopina – Felix Mendelssohn – poznany, podobnie jak Liszt, w Paryżu.
V Symfonię zwaną Reformacyjną skomponował z okazji 300. Rocznicy Konfesji Augsburskiej, ponieważ jednak miał wielkie kłopoty z jej upublicznieniem (za życia Mendelssohna odbyło się tylko jedno wykonanie), zniechęcił się do tego dzieła i nie pozwolił ani na jego ogłoszenie drukiem, ani na wykonanie. Symfonia została upubliczniona dopiero po śmierci kompozytora w roku 1868 i odtąd znajduje się w repertuarze orkiestr symfonicznych na całym świecie.
Natomiast utwór, a właściwie utwory które zaplanowaliśmy na dzisiejszy koncert naszego najwybitniejszego kompozytora, „poety fortepianu”, jak niekiedy nazywano Chopina, to Andante spianato (1834-35) oraz Wielki Polonez (1830-31). Oba dzieła stanowią integralną całość, choć ich twórca często wykonywał samo Andante. Nokturnowo-kołysankowy wstęp, czyli Andante spianato, jest doskonałym wprowadzeniem do Wielkiego Poloneza – popisu brawury, błyskotliwości i blasku partii fortepianu.
Zarówno w utworze Chopina, jak i Fantazji węgierskiej Liszta wystąpi nasz znakomity gość, choć dobrze już w Polsce (i Kielcach) zadomowiony – Adam Wodnicki.
Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzi Łukasz Olechnowicz, a ponieważ będzie to jego koncert dyplomowy – trzymajmy kciuki za powodzenie młodego adepta sztuki muzycznej.



ADAM WODNICKI
Nazwany został przez krytyków „fenomenalnym pianistą” i „muzyczną gwiazdą”; koncertował jako solista na pięciu kontynentach. Brał udział w wielu międzynarodowych festiwalach muzycznych, jak: Arundel Festival w Anglii, Les Rencontres Internationales Frederic Chopin w Nohant, w Festiwalu Chopinowskim w Mariańskich Łaźniach, Festiwalu Pianistycznym w Szenyang i in. Dokonał licznych nagrań dla radia i telewizji, m. in. w Japonii, USA, Finlandii, Polsce, oraz płytowych dla firm Muza, Folkways, Wergo, Klavier, Centaur i Altarus – płyty z muzyką I. J. Paderewskiego zostały ocenione jako ”nagrania mistrza fortepianu”; płyta firmy Centaur (z wiolonczelistą Carterem Enyeart’em) Chicago Tribune uznała jako „jedno z najlepszych nagrań współczesnej muzyki kameralnej roku”, zaś Tria fortepianowe Roberta Muczyńskiego umieszczono na tzw. „Want List 2004”.
Ukończył krakowską Akademię Muzyczną w klasie profesora Jana Hoffmana, studiował również u Guido Agosti’ego w Sienie oraz u Gyorgy Seboka w Indiana University w Bloomington. Był trzykrotnie nagradzany, zarówno na krajowych konkursach Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Warszawie, jak i na VIII Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku. Pianista jest również cenionym pedagogiem: pracował w Akademii Muzycznej w Krakowie, w School of Music (University of Texas w Austin), od 1980 wykłada w University of North Texas College of Music w Denton. Juror międzynarodowych konkursów pianistycznych w Hong Kongu, Los Angeles, Kolumbii i in., prowadził również kursy mistrzowskie, m.in. w Central Conservatory w Pekinie, University of Pretoria w RPA. Od kilku lat jest dyrektorem Międzynarodowego Kursu Pianistycznego w Pradze (obecnie w Warnie). Jest redaktorem wykonawczym pierwszego wydania Dzieł wszystkich I. J. Paderewskiego, wydanego przez Musica Iagellonica w Krakowie.


ŁUKASZ OLECHNOWICZ
Urodził się w 1992 r. Ukończył studia I stopnia na kierunku dyrygentura symfoniczno-operowa na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w klasie prof. Tomasza Bugaja i obecnie kontynuuje naukę u tego pedagoga na studiach magisterskich. W roku 2013 brał udział w I Ogólnopolskim Konkursie Studentów Dyrygentury im. Adama Kopycińskiego we Wrocławiu. Asystował prof. Tomaszowi Bugajowi w przygotowaniu projektu koncertowego na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina (2014) oraz prof. Januszowi Przybylskiemu w przygotowaniu opery Wesele Figara W. A. Mozarta we współpracy z Wydziałem Wokalno-Aktorskim Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (2015). Dyrygował na Koncercie Prawykonań utworów nagrodzonych na Międzyuczelnianym Konkursie Kompozytorskim organizowanym przez UMFC (2015). Zadyrygował również spektaklem Wesele Figara w Warszawskiej Operze Kameralnej (2015).
Podczas studiów brał udział w warsztatach dyrygenckich na UMFC prowadzonych przez takich dyrygentów, jak: Łukasz Borowicz, Paweł Kotla i Szymon Bywalec.
Dyrygował orkiestrami: Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, orkiestra Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Sinfonietta Warszawskiej Opery Kameralnej oraz orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej.


powrót

strona główna