9 czerwca 2017, piątek, g. 19.00, sala koncertowa

WIECZÓR KLASYKÓW

TOMASZ WOŹNIAK trąbka
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
PRZEMYSŁAW MARCYNIAK dyrygent (dyplomant UMFC)

L. MOZART Koncert D-dur na trąbkę piccolo
W. A. MOZART Symfonia g-moll nr 25 KV 183
J. HAYDN Koncert na trąbkę Es-dur
L. VAN BEETHOVEN IV Symfonia B-dur op. 60

kup bilet on-line



Leopold Mozart – znany przede wszystkim jako ojciec genialnego Wofganga Amadeusa – wiele komponował, również udzielał lekcji gry na skrzypcach, a także napisał ceniony podręcznik zatytułowany Gruntowna szkoła skrzypcowa. Jego utwory instrumentalne zapowiadają nieśmiało nową epokę, której jednym z najświetniejszych przedstawicieli stanie się jego syn. Nasz koncert rozpocznie dwuczęściowe dzieło Leopolda Mozarta, napisane na trąbkę solo i orkiestrę składającą się z sekcji smyczków, dwóch rogów i klawesynu realizującego continuo, czyli podstawę harmoniczną utworu.
Symfonia g-moll nr 25 Wolfganga Amadeusa Mozarta – to jedno z jego najlepszych dzieł, które w świadomości odbiorców chyba już na zawsze kojarzone będzie ze ścieżką dźwiękową do filmu Milosa Formana Amadeus. Zadziwiająca jest w niej równowaga między elegancją i lekkością stylu gallant i ekspresyjną głębią wielu innych fragmentów.
Swój jedyny koncert na trąbkę i orkiestrę Joseph Haydn napisał w 1796 roku, ale po raz pierwszy utwór wydany został w 1929 r. W czasach „papy Haydna” prezentowano go na trąbce klapowej, bo tylko taką znano, dzisiaj Koncert Es-dur wykonuje się na nowoczesnej trąbce wentylowej. Przepiękna, nastrojowa muzyka spodoba się wielu.
Czwarta Symfonia mistrza Beethovena urzeka wdziękiem, energią i melodyjnością tematów, zaś ostatnia część tchnie żywiołowym, radosnym nastrojem.
W koncercie udział weźmie znakomity artysta-trębacz Tomasz Wożniak, który obecnie pracuje w Polskiej Orkiestrze radiowej. Jest laureatem wielu nagród na liczących się konkursach polskich i międzynarodowych. W 2014 uzyskal tytuł dokrora sztuk muzycznych.
Orkiestrą Filharmonii zadyryguje Przemysław Maria Marcyniak – dyrygent, także flecista oraz autor muzyki do wielu bajek oraz spektakli teatralnych.


TOMASZ WOŹNIAK
Doktor sztuki muzycznej. Był pierwszym trębaczem Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Obecnie pracuje w Polskiej Orkiestrze Radiowej w Warszawie. Ukończył Państwowe Liceum Muzyczne w Rzeszowie, a następnie Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie. Po otrzymaniu stypendium Ministra Kultury umiejętności doskonalił w Conservatoire Superieur w Paryżu w klasie Guy Touvrona oraz na kursach mistrzowskich prowadzonych przez takie osobowości muzyczne, jak: André Henry, Siergiej Nakariakow, Gabrielle Cassone, Reinhold Friedrich, Fred Mills, Andrea Giuffredi. Jest laureatem m.in.: I Ogólnopolskiego Festiwalu Trębaczy w Kaliszu (I miejsce w kategorii młodzieżowej oraz Grand Prix i Rydwan Apollona), Yamaha Competition for Brass Instruments w Poznaniu 2003 (I nagroda), Ogólnopolskiego Konkursu Zespołów Kameralnych w Warszawie (wspólnie z kwartetem dętym II nagroda), VII Międzynarodowego Konkursu Klassik – Festival Ruhr 2004 w Marl (Kammermusikpreis). Był półfinalistą Międzynarodowego Konkursu na Trąbkę im. Maurice André w Paryżu – 2002 i 2003. Występował w Polsce i za granicą, uczestniczył w festiwalach, m.in.: Warszawska Jesień, Laboratorium Muzyki Współczesnej, Ogólnopolski Festiwal Trębaczy w Kaliszu, II Praska Wiosna Muzyczna, Warszawskie Spotkania Muzyczne, Festiwal Artelier w Szczecinie, Skierniewicka Jesień Muzyczna, cykl Orbita Jazzu – Koncerty pod gwiazdami w Planetarium CNK w Warszawie, a także za granicą: w Niemczech, Włoszech i we Francji. Współpracował m.in. z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, Sinfonią Varsovią, Polską Orkiestrą Radiową oraz z Orkiestrą Conservatoire Supérieur w Paryżu i Jeunesses Musicales de France. W jego repertuarze znajdują się utwory od baroku do muzyki współczesnej. Dokonywał również prawykonań. Udziela się również w obszarze muzyki interaktywnej.
http://tomwozniaktrumpet.com


PRZEMYSŁAW MARIA MARCYNIAK
Absolwent Wydziału instrumentalnego Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie fletu poprzecznego prof. Elżbiety Dastych-Szwarc. Jako muzyk- flecista związany był z Płocką Orkiestrą Symfoniczną oraz z Zespołem Pieśni i Tańca Uniwersytetu Warszawskiego Warszawianka, gdzie pełnił funkcję instruktora artystycznego. Współpracował jako aranżer i kompozytor z Teatrem Dramatycznym im. J. Szaniawskiego w Płocku. Jest autorem muzyki do wielu bajek oraz spektakli teatralnych, w tym do Hamleta W. Szekspira przygotowanego z okazji 200-lecia Teatru Dramatycznego w Płocku. Ma na swym koncie wiele opraw muzycznych do programów telewizyjnych i radiowych oraz reklam.
Od 15 lat poświęca się działalności pedagogicznej, ucząc dzieci i młodzież gry na flecie poprzecznym. Doszkalając swe umiejętności na specjalistycznych kursach, od 7 lat oddany jest nauczaniu beznutową Metodą Języka Ojczystego dr Shinichi Suzuki. W latach 2013-2015 odbył dyrygencki staż artystyczny, a w 2015 po otrzymaniu najwyższej oceny w konkursowym egzaminie na studia magisterskie II stopnia dostał się do mistrzowskiej klasy dyrygentury symfonicznej i operowej Szymona Kawalli. Równolegle z V rokiem magisterskim podjął dyrygenckie studia doktoranckie na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie Asystował przy licznych projektach symfonicznych i operowych wybitnym dyrygentom i solistom. Dyrygował m.in. Płocką Orkiestrę Symfoniczną, Orkiestrę Symfoniczną Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Krakowską Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej, Polską Orkiestrę Radiową, Filharmonię Podlaską oraz Reprezentacyjną Orkiestrą Komendy Stołecznej Policji w Warszawie.
Artysta został wyróżniony dyplomem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za szczególne zasługi w upowszechnianiu kultury polskiej.

strona główna

Czerwiec 2017