Podczas tego koncertu zadebiutuje na naszej estradzie Jarosław Praszczałek, student Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, który, prezentując swoje umiejętności dyrygenckie, zmierzy się także z podwójną tremą. Z jednej strony bowiem młody adept sztuki będzie musiał sprostać oczekiwaniom odbiorców, z drugiej zaś – komisji egzaminacyjnej, złożonej z profesorów szacownej uczelni, jako że to koncert dyplomowy. Wierzymy jednak, że artyście nie zabraknie wsparcia ze strony naszej publiczności, Orkiestry, która niejednokrotnie udowodniła, że zawsze można na nią liczyć w takich wypadkach, a także doświadczonego solisty, koncertmistrza Orkiestry Sinfonia Varsovia i świeżo upieczonego doktora sztuk muzycznych. Trzymamy zatem kciuki za powodzenie artysty.
W efektownym programie zaplanowane są trzy utwory znakomitych klasyków – Mozarta i Czajkowskiego.
„Szekspir opery” – tak również nazywano Wolfganga Amadeusa Mozarta, twórcę ponad 20 dzieł scenicznych, z których znakomita większość do dzisiaj króluje na światowych scenach. Mozartowskie uwertury natomiast od dawna zajmują zasłużone miejsce w repertuarze symfonicznych koncertów jako samodzielne utwory. Jednym z nich jest Uwertura do opery Łaskawość Tytusa, ceniona dziś nie tylko z powodu wspaniałej orkiestracji, ale także za ponadczasowe przesłanie i prezentowane tu wartości „mądrości i łagodności władzy” przedkładającej ludzką wrażliwość nad racje polityczne.
Spośród napisanych w 1775 roku koncertów skrzypcowych najczęściej wykonywany i lubiany przez słuchaczy jest Koncert A-dur, wyróżniający się typową Mozartowską lekkością i blaskiem. Koncert nazwano Tureckim ze względu na drapieżne, orientalne motywy w części finałowej. Utworu wysłuchamy w interpretacji Jakuba Haufy.
Wieczór zakończy Symfonia Patetyczna Piotra Czajkowskiego, w której elegijny ton łączy się z liryzmem i niezwykłą śpiewnością tematów. To ostatnie dzieło rosyjskiego romantyka brzmi niczym swoiste memento mori – dwa tygodnie później Czajkowski już nie żył.



JAKUB HAUFA
Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku 6 lat. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. J. Kaliszewskiej. Jest laureatem wielu krajowych i międzynarodowych konkursach skrzypcowych, m.in.: im. Stanisława Serwaczyńskiego w Lublinie (1999), im. Zdzisława Jahnkego w Poznaniu (1999), XIV Międzynarodowego Międzyuczelnianego Konkursu Kameralnego im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi, im. Karola Szymanowskiego w Łodzi (2001), im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu (2001). Umiejętności doskonalił pod kierunkiem takich osobowości, jak: Ch. Treger (USA), M. Scherzer (Niemcy), M. Jaszwili Rosja), K. Węgrzyn, W. Wiłkomirska, T. Yasunagi (I koncertmistrz Berliner Philharmoniker) i A. Cappone (Berliner Philharmoniker). Był stypendystą Rady Miasta Poznania oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Od 2003 jest I koncertmistrzem Orkiestry Sinfonia Varsovia, z którą koncertuje na całym świecie i dokonuje nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych. Pracuje także na stanowisku asystenta w klasie prof. Jadwigi Kaliszewskiej w Akademii Muzycznej w Poznaniu; tam również obronił pracę doktorską na temat twórczości skrzypcowej K. Pendereckiego. Na początku ub. roku został laureatem VI edycji Programu Stypendialnego „Młoda Polska”. Jako solista występował z takimi artystami jak: K. Penderecki, J. Kaspszyk, J. Maksymiuk, J. Krenz, G. Nowak, M. Minkowski, A. Mayer, G. Boldoczki, M. Nyman (muzyka do filmu Jestem), J. Śmietana. Ściśle współpracował z Nigelem Kennedym, grając podwójne koncerty Bacha i Vivaldiego, nagrywając płyty. Koncertował w najbardziej prestiżowych salach koncertowych świata, m.in. Suntory Hall w Tokio, Gewandhaus w Lipsku, Tonhalle w Düsseldorfie, Theatre des Champes Elysees w Paryżu, Concertgebouw w Amsterdamie, Auditorio Nacional w Madrycie i wielu innych. Gra na francuskim instrumencie z XIX w. wykonanym przez Nicolasa Lupot.



JAROSŁAW PRASZCZAŁEK
Dyrygent, kompozytor, instrumentalista; ukończył Wydział Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki (kierunek: dyrygentura symfoniczno-operowa) na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Licencjat obronił w klasie Marka Pijarowskiego, studia magisterskie kontynuuje pod kierunkiem Szymona Kawalli. Swoje umiejętności doskonalił na międzynarodowych kursach dyrygenckich prowadzonych przez Colina Mettersa, Franka Cramera, Łukasza Borowicza i Pawła Kotlę. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2007; jest laureatem konkursów z zakresu teorii muzyki, kompozycji oraz improwizacji, m.in.: Europejskich Integracji Muzycznych w Żyrardowie (2007, I miejsce), I Makroregionalnego Konkursu Harmonicznego w Łodzi (2006, wyróżnienie i nagroda specjalna jury), konkursu kompozytorskiego „Włochowska Szuflada” (2005, I miejsce). Występuje jako pianista-improwizator. Umiejętności w tym zakresie zdobywał na Międzynarodowych Warsztatach Jazzowych w Puławach, gdzie kształcił się w klasie fortepianu Wojciecha Niedzieli, Artura Dutkiewicza i Adreana Farrugii oraz na macierzystej uczelni pod kierunkiem Szabolcsa Esztényiego. W 2010 był jednym z inicjatorów powstania niezależnej wytwórni płytowej promującej muzykę alternatywną FREZZ RECORDS. Współpracuje z Warszawskim Centrum Pantomimy w Teatrze na Woli jako kompozytor muzyki teatralnej, z wydziałem wokalnym UMFC jako dyrygent, z Filharmonią Narodową jako prelegent koncertów edukacyjnych , w 2012 został powołany na stanowisko dyrygenta Reprezentacyjnego Chóru Miasta Tarczyna. Był asystentem Jacka Rogali podczas uroczystego koncertu dyplomantów UMFC (marzec 2013). Zajmuje się również edukacją muzyczną w szkołach muzycznych. Jako trębacz i pianista współpracuje z zespołami: Nic Innego, Frezz Studio oraz Vent Ensemble.



powrót do strony głównej