27. Świetokrzyskie Dni Muzyki

 

4 KWIETNIA, CZWARTEK | 19.00, SALA KONCERTOWA

KONCERT SYMFONICZNY

YUTONG SUN (Chiny) fortepian
SANTANDER ORCHESTRA
MACIEJ TWOREK dyrygent

L. van BEETHOVEN III Koncert fortepianowy c-moll op. 37
D. SZOSTAKOWICZ I Symfonia f-moll op. 10

MY WAY Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego Santander Orchestra

kup bilet on-line


Repertuar należący do filharmonicznego kanonu to rzadkość na festiwalu. Ale wiosenną świeżość zapewnią wykonawcy – ceniona młodzieżowa orkiestra, chiński solista oraz dyrygent należący do najbliższych współpracowników Krzysztofa Pendereckiego.

Będąca na progu kariery artystycznej, świetnie zapowiadająca się Santader Orchestra wspierana przez Fundację My Wey oraz Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, będzie naszym gościem na drugim z kolei koncercie festiwalowym. Jej członkami są najbardziej utalentowani młodzi muzycy z Polski, którzy doskonalą swe umiejętności pod okiem najwybitniejszych dyrygentów i tutorów. Artyści występują m.in. podczas Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena oraz w znanych salach koncertowych Polski. Udział w koncercie weźmie również Yutong Sun, laureat głównych nagród na prestiżowych konkursach, który w tym sezonie oczarowywać będzie swą pianistyczną wirtuozerią słuchaczy Paryża, Bostonu, Verbier (Szwajcaria) i Warszawy. Dyrygować będzie Maciej Tworek współpracujący od lat z Krzysztofem Pendereckim, przygotowujący do wykonania wiele dzieł znakomitego kompozytora. A w programie pyszna muzyka ostatniego z klasyków wiedeńskich, prekursora romantyzmu w muzyce, twórcy wszech czasów – Ludwiga van Beethovena, oraz najwybitniejszego symfonika XX w. (nominowanego w 1962 r. do Oskara za Chowańszczyznę) Dmitrija Szostakowicza.
III Koncert fortepianowy c-moll uważany jest za punkt zwrotny w komponowaniu, który przyszli biografowie Beethovena opiszą jako stworzenie własnego stylu i wyjście poza dotychczasowe ramy zakreślone przez poprzedników. Skonstruowany jeszcze w klasycznym stylu, ale niosący nowe treści III Koncert odznacza się niepowtarzalną budową. Uwagę co bardziej wrażliwych artystycznie słuchaczy zwraca jeden z najbardziej niezwykłych wolnych fragmentów w dojrzałej twórczości kompozytora – środkowe Largo z natchnioną, prawdziwie romantyczną pieśnią „jak nie z tego świata”!
I Symfonia f-moll była pracą dyplomową Szostakowicza, ale szacowna konserwatoryjna komisja egzaminacyjna określiła ją jako „najwyższy wyraz talentu”. Prapremiera miała miejsce w Petersburgu w 1926 r. i była jednym wielkim sukcesem niespełna dwudziestoletniego twórcy. W pamięć zapada charakterystyczna rytmika z tanecznością i marszowością na pierwszym planie dzieła, widoczne są również nawiązania do tradycji muzyki rosyjskiej (Czajkowski!). Ale to już bez wątpienia idiomatyczny styl Szostakowicza z charakterystyczną powagą i groteskowym humorem.

YUTONG SUN
Absolwent Konserwatorium Muzycznego w Pekinie (2015). Obecnie studiuje w New England Conservatory w Bostonie w klasie Alexandra Korsantii. Zdobywca głównych nagród prestiżowych konkursów, m.in. 19. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Palomy O'Shea Santander, 62. Międzynarodowego Konkursu Muzycznego Marii Canals w Barcelonie (2016), Konkursu Pianistycznego Prize Jaen (2012). Występował m.in. w Salle Cortot w Paryżu, Palau de la Música w Barcelonie, Jordan Hall w Bostonie i Bolshoi Hall w Sankt Petersburgu. Współpracował z Sankt Petersburg Philharmonic Orchestra, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Ukrainy, Phoenix Symphony Orchestra, Fort Worth Symphony Orchestra. W obecnym sezonie artysta wystąpi w Bostonie, Paryżu, a także podczas Verbier Festival oraz 23. Wielkonocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie.


SANTANDER ORCHESTRA
Pomysłodawcami utworzenia orkiestry są Santander Bank i Fundacja MyWay, realizujący projekt przy wsparciu Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Dzięki Santander Orchestra młodzi artyści – studenci i absolwenci polskich uczelni muzycznych z całego kraju – mają okazję doskonalić swój warsztat pod kierunkiem znakomitych dyrygentów oraz tutorów, którymi są uznani w Polsce i za granicą muzycy oraz wykładowcy.
Od 2015 młodzi muzycy występowali pod kierunkiem Krzysztofa Pendereckiego, Johna Axelroda i Jerzego Maksymiuka, grając w najbardziej prestiżowych i najnowocześniejszych salach koncertowych w Polsce, m.in. w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie czy w sali koncertowej NOSPR w Katowicach. Na specjalne zaproszenie pani Elżbiety Pendereckiej, orkiestra wystąpiła również w ramach XX Jubileuszowego Wielkanocnego Festiwalu im. Ludwiga van Beethovena w Lusławicach i w Warszawie. Jesienią 2016 utalentowani artyści nagrali swoją pierwszą płytę, na której znalazły się utwory Fryderyka Chopina oraz Antonina Dvoráka. Dyrygentem został José Maria Florêncio, a orkiestrze towarzyszył na fortepianie Krzysztof Książek. Płyta ukazała się na rynku 30 listopada 2016 r. Tego samego dnia w Filharmonii Narodowej odbył się koncert promujący ten album, który jest dostępny zarówno w tradycyjnej formule płyty CD, jak też za pośrednictwem popularnych serwisów muzyki cyfrowej, m.in. Spotify. W ramach przygotowania do koncertów muzycy Santander Orchestra biorą udział w warsztatach odbywających się w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, w tym w sesjach coachingowych, zdobywając dodatkowo wiedzę z dziedzin takich jak autoprezentacja, komunikacja medialna i finanse.


MACIEJ TWOREK
W krakowskiej Akademii Muzycznej studiował fortepian w klasie prof. Jana Hoffmana, chóralistykę na Wydziale Wychowania Muzycznego oraz dyrygenturę na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki w klasie prof. Józefa Radwana. Brał udział w dyrygenckich kursach mistrzowskich prowadzonych przez Helmutha Rillinga, Rogera Norringtona i Kurta Masura. Jako asystent współpracował z Valerym Giergievem i Lorinem Maazelem.
Otrzymał wyróżnienie w II Ogólnopolskim Konkursie Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku, a także brał udział w Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim The Maazel/Vilar Conductors’ Competition (runda półfinałowa). W 2003 wraz z Orkiestrą Kameralną Akademii Muzycznej w Krakowie uczestniczył w Festival junger Künstler w Bayreuth. W latach 2005-2012 był dyrygentem Capelli Cracoviensis gdzie pełnił również funkcję zastępcy dyrektora. Obecnie jest wykładowcą w krakowskiej Akademii Muzycznej.
Współpracował z wieloma zespołami, jak m.in.: The Hilliard Ensemble, NOSPR, Sinfonią Varsovią, Państwową Orkiestrą Symfoniczną Nowa Rosja, Orquesta Sinfonica Simon Bolívar de Venezuela, Bucheon Philharmonic Orchestra Chorus (Korea Płd.), NDR Radiofilharmonie, MDR Rundfunk Chor, MDR Sinfonie Orchester, Camerata Janáček, zespołami Filharmonii w Astanie, Brnie, Krakowie, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Sinfonia Iuventus, Chórem Polskiego Radia. W 2002 rozpoczął trwającą do dzisiaj dyrygencką współpracę z Krzysztofem Pendereckim. Jej owocem było m. in. przygotowanie zespołów Opery Narodowej do europejskiego prawykonania VIII Symfonii pod dyrekcją kompozytora. Od roku 2010 opiekę impresaryjną nad artystą sprawuje Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena.


strona główna

Kwiecień 2019