25. Świetokrzyskie Dni Muzyki

 

2 kwietnia 2017, niedziela, g. 16.00, sala koncertowa

PIEŚNI DZIECIĘCE
KONCERT RODZINNY


JOANNA FRESZEL sopran
ORKIESTRA MUZYKI NOWEJ
MACIEJ TOMASIEWICZ dyrygent

J. SZYMALA Pieśni dziecięce, sł. Maria Konopnicka**
J. SIWIŃSKI Ornitologia na sopran i orkiestrę kameralną, sł. Małgorzata Kołcz**
A. M. HUSZCZA Owadologia na sopran i orkiestrę kameralną**
A. ROBAK Hydrologia, sł. Maja Baczyńska, partia mówiona Beata Kozłowska, choreografia muzyki Barbara Dutkiewicz,
wykonanie: Iga Eckert, Olga Czech**

* pierwsze wykonanie w Kielcach
** prawykonanie

Instytut Muzyki i Tańca  MKiDN

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
w ramach „Kolekcje”– priorytet „Zamówienia kompozytorskie”
realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca

kup bilet on-line



Fantastyczny koncert zarówno dla dorosłych, jak i dla dzieci, składający się z muzycznych opowieści o świecie przyrody: liryki dziecięcej Marii Konopnickiej, utworu o ptakach, baśni o owadach oraz opowieści o wodnym świecie. Młodzi kompozytorzy proponują słuchaczom niecodzienną grę wyobraźni – zabawę dźwiękiem, tekstem, kolorami, świergotami, melodyjkami i instrumentami… Nie przychodzę ani uczyć dzieci, ani też ich bawić. Przychodzę śpiewać z nimi – wyznała w liście do ilustratora swojego zbiorku wierszy dla dzieci Maria Konopnicka. I taki też, czy może – temu głównie służyć będzie pierwszy utwór, do którego muzykę napisała Joanna Szymala – 26-letnia kompozytorka z Żor, stypendystka Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Tematyka Pieśni dotyczy przyrody oraz zjawisk z nią związanych, co uwidocznione jest w tytułach poszczególnych części: Dzień dobry, W lesie, Tęcza i Dobranoc. Poezja sama w sobie – by jeszcze raz zacytować autorkę Stefka Burczymuchy. Jasny, radosny świat, melodyjne wiersze, a już te dwa elementy wystarczą, by u najmłodszych odbiorców budził się osobisty stosunek do przedstawianego świata.
Ornitologia z kolei to utwór, który okazuje się być pasjonującą grą skojarzeń, grą wyobraźni, zabawą – dźwiękiem, tekstem, formą, fakturą, kolorami, świergotami, melodyjkami, instrumentami... Słowa napisała Małgorzata Kołcz, autorka wierszy i tekstów poetyckich, współtwórczyni wydarzeń kulturalnych, także kontrabasistka. Muzykę skomponował Jarosław Siwiński, artysta znany m.in. z projektów multimedialnych łączących improwizowaną muzykę współczesną z pantomimą i projekcjami wizualnymi.
Owadologia jest baśnią o Pani Komarzycy, która na swojej drodze spotyka. Żuka Mruka, Panieneczkę Biedroneczkę i inne dziwne stwory. Proste dziecięce piosenki ilustrowane muzyką są dziełem Anny Marii Huszczy – twórczyni m.in. Muzyki kosmicznej w Planetarium działającym przy Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.
Na zakończenie spotkania opowiemy o wodnym żywiole. Jednym z ważniejszych elementów utworu Hydrologia jest zestawienie głosu ludzkiego z partią harfy oraz instrumentów perkusyjnych. Słowa napisała Maja Baczyńska, urodzona w Paryżu, absolwentka Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina oraz Akademii Filmu i Telewizji w Warszawie, zaś muzykę – Adrian Robak, doktor sztuki muzycznej, wykładowca w Akademii Muzycznej w Katowicach oraz na Uniwersytecie Śląskim w Sosnowcu, autor ścieżek dźwiękowych do filmów.


JOANNA FRESZEL
Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury, programu Pro Polonia, ISA2012, dwa razy zgłoszona do Paszportów Polityki, odznaczona medalem Magna cum Laude i Stypendium Młoda Polska (2014), Złotym Orfeuszem (2016). Nominowana w dwóch kategoriach do nagrody Fryderyki 2016 za album real life song. Uzyskała szereg nagród, m.in. na: Konkursie im. Halskiej, Konkursie im. Szymanowskiego, Konkursie im. Reszków, Belvedere im. Gabor, J:opera Voice Competition isa 12. Finalistka Viotti Competition. Nagrywała muzykę do filmów, słuchowisk. Brała udział w festiwalach Warszawska Jesień, Aix-en Provence, Contrechaps, Kwartet Śląski i jego goście, Saaremaa Opera Days, Opera in the Town Hall Festival, Musica Polonica Nova, Prawykonania itd. Współpracuje z Estońską Operą Narodową. Występowała jako Musetta w La Bohème Pucciniego, Vénus i Phrygienne w Dardanus Rameau, Fiordiligi w Cosi fan tutte Mozarta, Małgorzata w Fauście Gounoda, Maszyna w Nici Wołka. Była zapraszana do współpracy przez Orkiestry: Filharmonii Narodowej, Białostockiej, Śląskiej, Krakowskiej, Świętokrzyskiej, Szczecińskiej, Zielonogórskiej, Kaliskiej, Sinfonia Iuventus, Lwowskiej, Odeskiej, Donieckiej, Österreichisches Ensemble für Neue Musik, Ereprijs, AUXO, OMN i inne. Ukończyła Wydział Wokalny (klasa Jadwigi Rappé) na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej, choć z powodzeniem sięga do dzieł wszystkich epok. Jest magistrem inżynierem Ochrony Środowiska SGGW w Warszawie.


ORKIESTRA MUZYKI NOWEJ
Orkiestra od 1996 eksploruje obszar muzyki współczesnej, poszukując dzieł znaczących dla kultury, interesujących dla odbiorcy, nowatorskich, czasem niesłusznie zapomnianych, wartych przygotowania, prezentacji publicznej i rejestracji na płytach. Efektem tej aktywności jest ponad 100 prawykonań na krajowych i zagranicznych festiwalach muzycznych, szereg nagrań koncertowych, radiowych i studyjnych, z których część ukazała się na płytach, otrzymując wysokie oceny i nagrody międzynarodowego środowiska muzycznego: P2Prize (nagroda Radia Duńskiego), Pizzicato Supersonic Award (Luksemburg), Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów (Paryż, Amsterdam), także nominację do nagrody Fryderyk 2003. Kompetencje wykonawcze zespołu – cenione przez kompozytorów, organizatorów festiwali, promotorów muzyki współczesnej i wydawców płytowych – to efekt współpracy ze znakomitymi dyrygentami, solistami i reżyserami dźwięku oraz odwagi w podejmowaniu artystycznych wyzwań obejmujących prezentacje dzieł uważanych czasem za niewykonalne i odrzucanych przez innych wykonawców. Orkiestra to również inspiratorka i organizatorka wielu różnorodnych przedsięwzięć artystycznych, obejmujących nagrania i wydania płyt, a także organizację Festiwali Muzyki Nowej, koncertów promocyjnych, prawykonań oraz projektów interdyscyplinarnych z udziałem tancerzy, solistów, wokalistów, z multimediów i technologii informatycznych, realizowanych poza salami koncertowymi w nietypowych miejscach. Zespół uczestniczy w międzynarodowych projektach artystycznych i edukacyjnych, współpracując z czołowymi europejskimi zespołami muzyki nowej i instytucjami promującymi muzykę współczesną. Od sezonu 2014/2015 OMN realizuje swój autorski cykl koncertowy, prezentując co miesiąc w siedzibie NOSPR w Katowicach programy z muzyką najnowszą i klasyką XX wieku.


MACIEJ TOMASIEWICZ
Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie ukończył studia I stopnia na kierunku: Kompozycja i Teoria Muzyki oraz studia I i II stopnia z oceną celującą w dyscyplinie artystycznej: dyrygentura symfoniczno-operowa w klasie dra hab. Szymona Bywalca, pod którego okiem kształci się także na studiach doktoranckich. Uczestniczył w mistrzowskim kursie dyrygenckim prowadzonym przez Michaela Dittricha w Budapeszcie, podczas którego w drodze konkursu został wyróżniony II nagrodą, a także w kursach prowadzonych przez Larry’ego Livingstona, Jacka Kaspszyka, Gabriela Chmurę. Był półfinalistą I Ogólnopolskiego Konkursu Studentów Dyrygentury im. A. Kopycińskiego we Wrocławiu. Asystował Michałowi Klauzie podczas przygotowań spektaklu operowego Don Giovanni W. A. Mozarta z udziałem studentów uczelni muzycznych z Katowic, Louisville oraz Ostrawy. Współpracował jako asystent dyrygenta z Teatrem Wielkim w Łodzi, gdzie przygotowywał premierę Strasznego dworu St. Moniuszki w reżyserii Krystyny Jandy. Dotychczas prowadził koncerty m.in. z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej, Śląską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Muzyki Nowej, Gliwicką Orkiestrą Kameralną, Silesian Art Collective. Jest związany z Orkiestrą Kameralną Archetti, z którą współpracował jako skrzypek, a obecnie jako dyrygent. Pełniąc funkcję dyrygenta-asystenta wystąpił z Szymonem Bywalcem i Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach w utworze Dariusza Przybylskiego Katabasis. Wykonanie to zostało zarejestrowane na płycie CD pt. Szaleństwo koncertowania, wydanej z czasopismem „Twoja Muza” Od 2015 pełni funkcję dyrygenta-asystenta SInfonii Iuventus oraz Polskiej Młodzieżowej Orkiestry Symfonicznej w Bytomiu i Młodzieżowej Orkiestry Symfonicznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach.

strona główna

Kwiecień 2017