1 października, piątek, g. 19:00, sala koncertowa

MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ MUZYKI
INAUGURACJA SEZONU ARTYSTYCZNEGO


MICHAŁ BALAS wiolonczela
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
JACEK ROGALA dyrygent

A.DVOŘÁK Koncert wiolonczelowy h-moll op. 104
R.SCHUMANN IV Symfonia d-moll op. 120

W przerwie koncertu otwarcie wystawy Filharmonii Świętokrzyskiej Lata lecą….
Opracowanie i redakcja: Urszula Sokołowska

Kup bilet


Koncert wiolonczelowy h-moll op. 104 uważany jest za jedno z najwspanialszych dzieł w swoim gatunku. Dvořák należy do grona nielicznych wielkich kompozytorów, którzy zaznali zasłużonej sławy i uznania jeszcze za życia. Podobnie jak Mozartowi, Schubertowi czy Rossiniemu tworzenie niezapomnianych melodii czeskiemu kompozytorowi przychodziło niewytłumaczalnie łatwo, zaś słowiańska śpiewność i oniryczność sprawia, że twórca Symfonii „Z Nowego Świata” jest jednym z artystów, którym trudno nie ulec. Jego bardzo charakterystyczny brzmieniowy świat uwodzi od pierwszych taktów, wciąga jak cudowna podróż.
Koncert usłyszymy w wykonaniu Michała Balasa – nadziei polskiej wiolinistyki, który mimo młodego wieku już jest określany mianem indywidualności wiolonczelowej, a na swoim koncie zgromadził wiele najwyższych nagród na konkursach wiolonczelowych.
IV Symfonia d-moll Roberta Schumanna powstała w roku 1841 jako druga, ale wydana została dopiero 12 lat później, stąd jej trzycyfrowy opus. Klasyczna w formie – czteroczęściowa – lecz wszystkie ogniwa połączone zostały w jedną całość, jak gdyby autor pragnął, by słuchacz bez przerw podążał za tokiem akcji. W Symfonii nastroje poważne, nawet mroczne przeplatają się z jasnymi, pogodnymi, a te ostatnie triumfują w zakończeniu.
W przerwie koncertu zaprosimy publiczność na otwarcie wystawy Filharmonii pod wymownym tytułem Lata lecą… Wystawa dokumentuje 75 lat działalności instytucji, ale rozpoczyna się od roku 1920, która to data symbolizuje 100 lat tradycji symfonicznej w Kielcach. Składa się z około 70 plansz, które przedstawiają kierujących Filharmonią dyrektorów, zapraszanych przez nas artystów, aż po zatrzymane w kadrze wydarzenia z wieloletniej działalności, przede wszystkim koncerty.


MICHAŁ BALAS
Jest studentem Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, oraz Musik Akademie Basel. Kształci się pod okiem prof. Stanisława Firleja i prof. Danjulo Ishizaki. Jest laureatem wielu konkursów międzynarodowych i ogólnopolskich. Ostatnie jego sukcesy, to: Grand Prix na Ogólnopolskim Konkursie Wiolonczelowym CEA w Warszawie (2019); I nagroda oraz nagroda specjalna za utwór obowiązkowy na Johansen International Competition for Young String Players w Waszyngtonie DC, USA (2018); I nagroda na Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. K. Wiłkomirskiego w Poznaniu (2018). W 2021 został zwycięzcą nagrody Grand Prix na Konkursie Wiolonczelowym im. Dominika Połońskiego w Łodzi – wraz z mianem „Indywidualność wiolonczelowa 2021”. Jako solista występował z orkiestrami takimi, jak: Sinfonia Iuventus, Apollo Orchestra, Südwestdeutsches Kammerorchester Pforzheim, Orkiestra Akademii Muzycznej w Łodzi i Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a także orkiestrami Filharmonii Krakowskiej, Rzeszowskiej i Kaliskiej. Brał udział w lekcjach mistrzowskich prowadzonych przez m. in.: Stanisława Firleja, Danjulo ishizake, Stevena Isserlisa, Wolfganga Emanuela Schmidta, Arto Norasa. Jest zwycięzcą stypendiów „Młoda Polska” oraz „LYRA Stiftung”. Oprócz grania solowego, artysta zaangażowany jest w muzykę kameralną. Gra na francuskim instrumencie manufaktury „Michel Ange Garini” z 1870.


JACEK ROGALA
Ukończył wrocławską Akademię Muzyczną (kompozycja w klasie Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, dyrygentura u Marka Pijarowskiego). Od 2001 jest dyrektorem Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach i Festiwalu Świętokrzyskie Dni Muzyki. W 2012 zainaugurował działalność kieleckich filharmoników w nowej siedzibie, której budową był pochłonięty przez dekadę. W latach 90. był asystentem dyrygenta we wrocławskiej Operze, współpracował z Capellą Bydgostiensis i przebywał na stypendium im. Artura Rodzińskiego w The Cleveland Symphony Orchestra. Pracował w Redakcji Muzycznej Polskiego Radia we Wrocławiu, był pełnomocnikiem Ministra Kultury i Sztuki do spraw muzyki, kierował również Redakcją Muzyki Współczesnej Programu II PR. Był prezesem i wiceprezesem zarządu Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, w którym kierował także Konkursem Muzyki XX i XXI Wieku dla Młodych Wykonawców. Jest autorem książki Muzyka polska XX wieku wydanej przez PWM. Dokonał prawykonań i nagrań radiowych oraz filmowych. Jego nagrania kompozycji 3 dla 13 Pawła Mykietyna oraz Concerto á rebours Tadeusza Wieleckiego zwyciężyły na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1995 i 1999), a płytę z nagraniem utworu 3 dla 13 uhonorowano dwoma Fryderykami. Z Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej nagrał m.in. cykl czterech płyt Album Polski, płyty We Are From Here z muzyką Włodka Pawlika oraz Muzyka na otwarcie z utworami zamówionymi na pierwszy koncert w nowej siedzibie. Jest adiunktem w Akademii Muzycznej w Łodzi. Od 2012 jest wiceprzewodniczącym Zrzeszenia Filharmonii Polskich. Otrzymał brązowy medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, a za propagowanie polskiej muzyki współczesnej – nagrodę Stowarzyszenia Autorów ZAIKS.

PGE Energia Ciepła S.A. Mecenas Filharmonii Świetokrzyskiej im. O. Kolberga

strona główna

październik 2021