1 MARCA, PIĄTEK | 19.00, SALA KONCERTOWA

WIECZÓR KLASYKÓW

URSZULA KOPIJKOWSKA wiolonczela
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
JEAN LUC TINGAUD (Francja) dyrygent

F. SCHUBERT Uwertura Rozamunda
J. HAYDN Koncert wiolonczelowy nr 1 C-dur
W. A. MOZART Symfonia nr 41 C-dur Jowiszowa KV 551
Filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!

Koncert objęty programem "filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!.
Program współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca"


kup bilet on-line


Zapraszamy do świata najpiękniejszej muzyki: pełnej symetrii, zachwycających melodii, perfekcyjnej, kojącej, pozwalającej zapomnieć o świecie… Taka jest muzyka klasyczna. Terapię rozpoczynamy od Uwertury Rosamunda Schuberta napisanej do opery Rosamunda, Księżna z Cypru, o której to operze niewielu słyszało, bo od początku nie podobała się publiczności i krytykom.. Ale przetrwała Uwertura, niezwykle melodyjna, do dziś stanowiąca bardzo piękna pozycję w repertuarze orkiestr.
Koncert wiolonczelowy C-dur Josepha Haydna należał do zaginionych. Odnalazł go w latach 60. ubiegłego wieku w bibliotece w Pradze bibliotekarz Muzeum Narodowego.
Należy do najbardziej wyrafinowanych utworów swojego gatunku.
Uwagę zwraca część środkowa z cudowną partią wiolonczeli, z wyeksponowaniem liryzmu i brzmieniowej intymności. Solista zaś pełnię swoich możliwości może zaprezentować w finałowym Allegro molto, grając w radosnym i szaleńczym tempie. Utwór poznamy w interpretacji Urszuli Kopijkowskiej. Artystka posiada tytuł doktora sztuk muzycznych, a swoją drogę zawodową rozpoczynała od pracy w Sinfonii Juventus. Obecnie zatrudniona jest w ADDA Simfonica w Alicante (Hiszpania).
Symfonia C-dur Mozarta jest ostatnim (41) utworem tego gatunku w twórczości symfonicznej „geniusza z Salzburga”. „Określenia opisujące Symfonię C-dur: heroizm, apoteoza życia, zdecydowanie, doskonałość, nieskończoność, a ujęte w jednym słowie: Jowiszowa, wyraz jej tonacji (C-dur), są istnym dowodem na istnienie Boga, jak powiedział Woody Allen o tym dziele. Ten symfoniczny testament Wolfganga Amadeusza Mozarta to wiara w zwycięstwo dobra i jasności nad złem i mrokiem” (Aleksandra Rudzka). Orkiestrę Symfoniczną FŚ poprowadzi francuski dyrygent – Jean Luc Tingaud – po raz pierwszy w Kielcach, ale znany publiczności wielu europejskich miast.

URSZULA KOPIJKOWSKA
Naukę gry na wiolonczeli rozpoczęła w szóstym roku życia. W 2010 roku ukończyła studia magisterskie o specjalności gra na wiolonczeli na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Andrzeja Sylwestra Zielińskiego i ad. Piotra Hausenplasa. Podczas studiów odbyła roczne stypendium w Real Conservatorio Superior de Música ‘Victoria Eugenia’ de Granada w klasie prof. Gabriela Delgado. W 2018 r. uzyskała tytuł doktora sztuk muzycznych w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu.
Występuje na licznych koncertach solowych, kameralnych i symfonicznych w Europie, Ameryce Południowej i Azji. Aktywnie uczestniczy w seminariach wiolonczelowych pod kierunkiem słynnych wiolonczelistów i kameralistów (Royal String Quartet, Quartetto di Cremona, Kwartet Scaramouche, Heinrich Schiff, Paweł Głąbik, Andrzej Orkisz, Tomasz Strahl, Niels Ullner, Erich Oskar Heutter, Ivan Monighetti, Andrzej Bauer, Kazimierz Michalik, Reinhard Latzko, Alexander Boyarsky, etc.). Jest laureatką konkursów krajowych i międzynarodowych, otrzymała także nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Austriackiego Forum Kultury oraz stypendium Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci.
Jej zawodowe doświadczenie orkiestrowe zaczęło się w 2007 roku w Polskiej Orkiestrze Sinfonia Iuventus. Współpracowała również z The World Orchestra, Sinfonia Varsovia, Filharmonią Gorzowską czy Teatro del Lago w Frutillar (Chile). Lata 2012-2017 spędziła jako solistka, zastępca koncertmistrza w Operze Wrocławskiej. W latach 2017-2018 pełniła funkcję koncertmistrza wiolonczel w Thailand Philharmonic Orchestra w Bangkoku. Od 2018 roku pracuje w ADDA Simfonica w Alicante (Hiszpania).


JEAN LUC TINGAUD
Po studiach na fortepianie i dyrygentury w Państwowym Konserwatorium Paryskim został wybrany przez Manuela Rosenthala (ucznia Maurice'a Ravela) na jego asystenta. Ten znakomity francuski kompozytor i dyrygent miał wielki wpływ na rozwój artystyczny młodego Jeana Luca: jemu zawdzięcza swą wielką pasję do muzyki francuskiej. Opera zawsze była jednym z głównych zainteresowań artysty. Od 2001 jest stałym gościem festiwalu Wexford, na którym prowadził opery m.in. Masseneta i Fouré’go. W 2004 zadebiutował w Londynie w Barbican, dyrygując English Chamber Orchestra. Współpracował z wieloma orkiestrami (m.in. Royal Scottish National Orchestra, Orchestra of Opera North, Orchestra Filarmonica Arturo Toscanini, Orkiestra Teatro Carlo Felice w Genui, Orkiestra Teatro Massimo w Palermo, Orkiestra Filharmonii Krakowskiej, Orchestre National de Lyon, Orchestre National des Pays de la Loire, Orchester Symphonique de Mulhouse, Orchestre National de Lorraine, Orchestre de Picardie i Orchestre de Bretagne). Na koncie ma nagrania kilku płyt. Ostatnio nagrał trzy kolejne krążki dla Naxos z RTÉ National Symphony Orchestra w Dublinie i Royal Scottish National Orchestra: pierwszą z muzyką Dukasa (The Sorcerer's Apprentice , La péri i Symphony in C), a drugą z muzyką Bizeta (Roma, Patrie, Jeux d'enfants, itp.), które otrzymały znakomite recenzje. Trzecia płyta to muzyka d'Indy (w tym Symphony No.2). W planach ma dalsze nagrania dla Naxos z Royal Scottish National Orchestra.




strona główna

Marzec 2019