Strona główna | sezon 2015-16 | sezon 2016-17 | sezon 2017-18

The Metropolitan Opera The Metropolitan Opera – najważniejszy teatr operowy świata nie od dziś jest wyznacznikiem najwyższego poziomu i klasy. Teatr rozpoczął działalność w 1883 roku w niewielkim, ale bogato zdobionym budynku. Tam występowały legendy opery, jak Maria Callas, Enrico Caruso czy Polacy – bracia Reszke. W 1966 roku otworzono nowy, jeden z największych (widownia ma blisko 4.000 miejsc) i najlepiej wyposażonych teatrów operowych na świecie w Lincoln Center na Manhattanie. Teatr gra dziś około 250 spektakli w sezonie.

Również dziś na nowojorskiej scenie stają Polacy – obecnie Aleksandra Kurzak, Piotr Beczała, Mariusz Kwiecień, a wcześniej Andrzej Dobber, Teresa Żylis-Gara, Wiesław Ochman i inni. Coroczne sezony transmisji kinowych z Met stały się ważnym punktem działalności opery. Satelitarne przekazy zainaugurował w 2006 roku „Zaczarowany flet” Mozarta w jakości obrazu HD i z dźwiękiem w formacie Dolby Digital Surround. Spektakl obejrzało wtedy 30.000 widzów w 150 salach na terenie USA.

Cyfrowy sygnał o wysokiej rozdzielczości dociera do adresata za pomocą satelity okołoziemskiego zaledwie z kilkusekundowym opóźnieniem. Dzięki temu, że Met transmituje spektakle popołudniowe, w Europie możemy je oglądać wieczorem, w porze idealnej na „wizytę w operze”. Bonusem dla widzów transmisji są rozmowy z gwiazdami przedstawień i rzut oka za kulisy w przerwach spektakli.

Czarodziejski flet

Czarodziejski flet


 

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791)

Die Zauberflöte
Czarodziejski flet

Opera (Singspiel – śpiewogra) w 2 aktach KV 620 (1791)
Libretto: Emanuel Schikaneder

Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 8 października 2004 roku
PO RAZ PIERWSZY W HD/WERSJA ORYGINALNA

Transmisja przedstawienia:
14 października 2017 | sobota | 18:30

Obsada:
Golda Schultz jako Pamina
Kathryn Lewek jako Królowa Nocy
Charles Castronovo jako Tamino
Markus Werba jako Papageno
Christian Van Horn jako Mówca
René Pape jako Sarastro
Soliści, chór, balet, lalkarze i orkiestra The Metropolitan Opera

James Levine dyrygent

Realizatorzy:
Julie Taymor reżyseria i kostiumy
George Tsypin scenografia
Donald Holder światło
Julie Taymor i Michael Curry lalki
Mark Dendy choreografia

Różne drogi prowadzą do operowego świata. Julie Taymor na początku lat 90. wyreżyserowała filmową wersję opery-oratorium „Król Edyp” Strawińskiego, wykorzystując wielkie ruchome lalki; producentem przedsięwzięcia był Peter Gelb, obecny dyrektor Met. Taymor ma na swoim koncie także reżyserię „Fridy” z Salmą Hayek czy musicalu „Król Lew”. Jej wersja „Czarodziejskiego fletu” Mozarta to prawdziwe przedstawienie familijne z barwnymi kostiumami, bajkowym librettem, akcentami komediowymi i wielkimi animowanymi lalkami, poruszanymi m.in. za pomocą powietrza (flet to przecież instrument dęty). Książę Tamino i jego przyjaciel, zabawny ptasznik Papageno, muszą przejść próby, by zyskać wtajemniczenie i nagrodę: miłość idealnej dziewczyny. Na księcia czeka Pamina – córka Królowej Nocy, na ptasznika – podobna do niego kolorowo „opierzona” Papagena.

Przedstawienie trwa około 3 godzin (w tym 1 przerwa)

kup bilet on-line



Anioł zagłady

Anioł zagłady


 

Thomas Adès (1971–*)

The Exterminating Angel
Anioł zagłady

Opera w trzech aktach (2016)
Libretto: Tom Cairns we współpracy z kompozytorem
na podstawie filmu Luisa Buñuela pod tym samym tytułem

Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 26 października 2017 roku
PREMIERA SEZONU 2017–18 / PO RAZ PIERWSZY W MET

Transmisja przedstawienia:
18 listopada 2017 | sobota | 18:30

Obsada:
Audrey Luna jako Leticia Maynar
Amanda Echalaz jako Lucia de Nobile
Sally Matthews jako Silvia de Ávila
Sophie Bevan jako Beatriz
Alice Coote jako Leonora Palma
Christine Rice jako Blanca Delgado
Iestyn Davies jako Francisco de Ávila
Joseph Kaiser jako Edmundo de Nobile
Frédéric Antoun jako Raúl Yebens
David Portillo jako Eduardo
David Adam Moore jako colonel Álvaro Gómez
Rod Gilfry jako Alberto Roc
Kevin Burdette jako señor Russell
Christian Van Horn jako Julio
John Tomlinson jako doctor Carlos Conde
Soliści, chór i orkiestra The Metropolitan Opera

Thomas Adès dyrygent

Realizatorzy:
Tom Cairns reżyseria
Hildegard Bechtler scenografia i kostiumy
Jon Clark światło
Finn Ross projekcje wideo


Brytyjczyk Thomas Adès jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych kompozytorów współczesnych, a jego kariera rozwija się w niezwykłym tempie, choć przez muzyczną awangardę bywa odrzucany jako zbytni tradycjonalista. Jest autorem utworów na orkiestrę i chór i trzech oper: „Powder Her Face” (niedawno wystawionej również w Polsce), „The Tempest” (Burza), którą dyrygował w nowojorskiej The Metropolitan Opera i najnowszej „The Exterminating Angel”, wystawionej po raz pierwszy w Salzburgu. Libretto tej ostatniej powstało na podstawie filmu Luisa Buñela z 1962 roku, w którym grupa zamożnych znajomych spotyka się na wspólnej kolacji. Gdy przyjęcie dobiega końca, z tajemniczych powodów goście nie są w stanie wyjść. Zaczyna się coraz bardziej zawzięta walka o przetrwanie…

Przedstawienie trwa około 2 godzin 30 minut (w tym 1 przerwa)

kup bilet on-line



Norma

Norma


 

Vincenzo Bellini (1801–1835)

Norma

Opera seria w dwóch aktach (1831)
Libretto: Felice Romani

Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 25 września 2018 roku
PREMIERA SEZONU 2017–18

Retransmisja przedstawienia:
9 grudnia 2017 | sobota | 18:30

Obsada:
Sondra Radvanovsky jako kapłanka Norma
Joyce DiDonato jako Adalgisa
Joseph Calleja jako rzymski wódz Pollione
Matthew Rose jako kapłan Orowist
Soliści, chór i orkiestra The Metropolitan Opera

Carlo Rizzi dyrygent

Realizatorzy:
Sir David McVicar reżyseria
Robert Jones scenografia
Moritz Junge kostiumy
Paule Constable światło

Gdy inne opery Belliniego uległy zapomnieniu i dopiero dziś są przywracane światowym scenom, „Norma” święciła nieprzerwane tryumfy. Mimo nieudanej premiery stała się operowym przebojem, a pochodząca z niej aria sopranowa „Casta diva” – jedną z najbardziej znanych arii w całej literaturze operowej. Popularność „Norma” zawdzięcza wyrazistemu konfliktowi dramatycznemu opartemu na tradycyjnym trójkącie miłosnym, w którym dodatkową rolę odgrywa wierność nie tylko ojczyźnie, ale i bogom, którym służy tytułowa kapłanka Norma. Rola kapłanki to jedna z najbardziej popisowych partii sopranowych, w której błyszczały takie gwiazdy, jak pierwsza jej wykonawczyni Giuditta Pasta, Maria Callas, a w naszych czasach Monserrat Caballé i Edita Gruberova. W nowej inscenizacji na scenie Met w tej roli zobaczymy Sondrę Radvanovsky. Przedstawienie trwa około 3 godzin (w tym 1 przerwa)

kup bilet on-line



Tosca

Tosca

 

Giacomo Puccini (1858–1924)

Tosca

Melodramma w trzech aktach (1900)
Libretto: Giuseppe Giacosa i Luigi Illica wg sztuki „La Tosca” Victoriena Sardou

Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 31 grudnia 2018 roku
PREMIERA SEZONU 2017-18

Transmisja przedstawienia:
27 stycznia 2018 | sobota | 18:30

Obsada:
Sonya Yoncheva jako Floria Tosca, aktorka
Vittorio Grigolo jako Cavaradossi, malarz
Bryn Terfel jako baron Scarpia, prefekt policji rzymskiej
Patrick Carfizzi jako Zakrystianin
Soliści, chór i orkiestra The Metropolitan Opera

James Levine dyrygent

Realizatorzy:
Sir David McVicar reżyseria
John Macfarlane scenografia i kostiumy
David Finn światło
Leah Hausman choreografia


Libreciści Pucciniego i sam kompozytor precyzyjnie osadzili wydarzenia dziejące się w dziele w konkretnych miejscach w Rzymie i konkretnych dniach roku 1800. Może dlatego „Tosca”, jak żadna inna opera, opiera się inscenizatorom, którzy chcą uwspółcześniać dzieła przenosząc ich akcję w inny czas i miejsce. Takich zapędów nie ma Sir David McVicar, który przygotowuje nową inscenizację dla Met. Ma za to zamiar odzwierciedlić rozmach partytury Pucciniego, nadając monumentalne kształty miejscom akcji: kościołowi św. Andrzeja della Valle, Pałacowi Farnese i tarasowi Zamku Anioła. W głównych rolach aktorki Florii Toski i kochającego ją malarza Cavaradossiego, zaplątanych w polityczne śledztwo okrutnego prefekta Scarpii, wystąpią Sonya Yoncheva i Vittorio Grigolo. W postać Scarpii wcieli się Bryn Terfel.

Przedstawienie trwa około 3 godzin (w tym 2 przerwy)

kup bilet on-line



Napój miłosny

Napój miłosny

 

Gaetano Donizetti (1797–1848)

L’elisir d’amore
Napój miłosny

Opera comica (komiczna) w dwóch aktach (1832)
Libretto: Felice Romani

Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 24 września 2012 roku
NOWA OBSADA

Transmisja przedstawienia:
10 lutego 2018 | sobota | 17:30

Obsada:
Pretty Yende jako Adina
Matthew Polenzani jako Nemorino
Davide Luciano jako sierżant Belcore
Ildebrando D’Arcangelo jako wędrowny sprzedawca Dulcamara
Soliści, chór, balet i orkiestra The Metropolitan Opera

Domingo Hindoyan dyrygent

Realizatorzy:
Bartlett Sher reżyseria
Michael Yeargan scenografia
Catherine Zuber kostiumy
Jennifer Tipton światło


Wśród ogromnej ilości dzieł Donizettiego – skomponował kilkadziesiąt oper! – paradoksalnie to nie wielkie romantyczne opery bel canto, ale mniejszych rozmiarów opery komiczne zyskały sobie stałe miejsce na światowych scenach. Wśród nich króluje zaś „Napój miłosny”, w którym zabawna i lekka intryga, mająca, co rzadkie w librettach operowych, wszelkie pozory prawdopodobieństwa, jest pretekstem do wyśpiewania bodaj czy nie najpiękniejszego operowego szlochu napisanego na tenor liryczny. Aria „Una firtiva lagrima” („Jej sekretna łza”) to wyraz tajonej nadziei, jaką żywi zakochany wieśniak Nemorino (Matthew Polenzani), na widok płaczącej Adiny (Pretty Yende), która do tej pory odrzucała jego zaloty. Chłopak wierzy jednak w moc miłosnego napoju, jaki kupił, a który jest w rzeczywistości flaszką wina…

Przedstawienie trwa około 2 godziny 40 minut (w tym 1 przerwa)

kup bilet on-line



Semiramida

Semiramida

 

Gioachino Rossini (1792–1868)

Semiramide
Semiramida

Melodramma tragico w dwóch aktach (1823)
Libretto: Gaetano Rossi

Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 30 listopada 1990 roku
PO RAZ PIERWSZY W HD

Transmisja przedstawienia:
10 marca 2018 | sobota | 18:30

Obsada:
Angela Meade jako Semiramida
Elizabeth DeShong jako Arsace
Javier Camarena jako Idreno
Ildar Abdrazakov jako Assur
Ryan Speedo Green jako Mitrane
Soliści, chór i orkiestra The Metropolitan Opera

Maurizio Benini dyrygent

Realizatorzy:
John Copley reżyseria
John Conklin scenografia
Michael Stennett kostiumy
Gil Wechsler światło


Miłość i zazdrość, zemsta i boskie znaki. Taka jest „Semiramida” – wielka opera poważna Gioachina Rossiniego. Libretto nie ma nic wspólnego z historyczną królową Semiramidą (tą od babilońskich wiszących ogrodów), ale jest okazją do zaprezentowania kunsztu śpiewaczego na najwyższym poziomie. Opera stawia olbrzymie wymagania przed wykonawcami. Sopranowa partia Semiramidy jest jedną z nielicznych popisowych ról napisanych przez Rossiniego dla tego typu głosu. Wielka aria w ogrodzie i duet z Arsacem, pełne ozdobników, to klejnoty do korony każdego sopranu koloraturowego. Nie mniej najeżona trudnościami jest partia wojownika Arsace - ukochanego i, jak się okazuje ostatecznie - syna Semiramidy. Jest to tzw. rola spodenkowa, czyli rola męska przewidziana do wykonywania przez kobietę.

Przedstawienie trwa około 4 godzin (w tym 1 przerwa)

kup bilet on-line



Kopciuszek

Kopciuszek

 

Jules Massenet (1842–1912)

Cendrillon
Kopciuszek

Baśń w czterech aktach i siedmiu obrazach (1899)
Libretto: Henri Cain

Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 12 kwietnia 2018 roku
PREMIERA SEZONU 2017-18 / PO RAZ PIERWSZY W MET

Transmisja przedstawienia:
28 kwietnia 2018 | sobota | 18:30

Obsada:
Joyce DiDonato jako Kopciuszek
Alice Coote jako książę Charmant
Stephanie Blythe jako Madame de la Haltiére
Kathleen Kim jako Wróżka
Laurent Naouri jako Pandolf
Soliści, chór i orkiestra The Metropolitan Opera

Bertrand de Billy dyrygent

Realizatorzy:
Laurent Pelly reżyseria i kostiumy
Barbara de Limburg scenografia
Duane Schuler światło


Ktoś policzył, że istnieje około 700 wersji historii o dziewczynie-sierocie gnębionej przez macochę i złe siostry. Do najpopularniejszych na gruncie europejskim należy oczywiście baśń Charlesa Perraulta z tomu „Bajki babci Gąski”. Na jej podstawie powstały późniejsze opracowania wątku dla dzieci, a także Kopciuszek baletowy do muzyki Prokofiewa i operowe, m.in. Rossiniego i Julesa Masseneta. To ostatnie dzieło miało swoją prapremierę w 1899 roku w Opéra-Comique w Paryżu. Opera odniosła ogromny sukces, bo była grana ponad 50 razy tylko w pierwszym sezonie prezentacji. W tytułowej roli w transmitowanym spektaklu usłyszymy Joyce DiDonato, która zasłynęła jako wykonawczyni partii Kopciuszka także w wersji Rossiniego, a którą mogliśmy podziwiać w cyklu „The Met: Live in HD” jako Elenę w „La donna del lago”.

Przedstawienie trwa około 2 godzin i 45 minut (w tym 1 przerwa)

kup bilet on-line



Cyganeria

Cyganeria

 

Giacomo Puccini (1858–1924)

La Bohème
Cyganeria

Sceny liryczne w czterech obrazach (aktach) (1896)
Libretto: Giuseppe Giacosa i Luigi Illica na podstawie powieści Henriego Murgera
pod tytułem „Sceny z życia cyganerii”

Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 14 grudnia 1981 roku
NOWA OBSADA

Retransmisja przedstawienia:
19 maja 2018 | sobota | 18:30

Obsada:
Sonya Yoncheva jako Mimi, hafciarka
Susanna Phillips jako Musetta,
Michael Fabiano jako Rodolfo, poeta
Lucas Meachem jako Marcello, malarz
Alexey Lavrov jako Schaunard, muzyk
Matthew Rose jako Colline, filozof
Paul Plishka jako Benoît, gospodarz domu, a później jako Alcindoro, radca stanu
Soliści, chór, balet i orkiestra The Metropolitan Opera

Marco Armiliato dyrygent

Realizatorzy:
Franco Zeffirelli reżyseria i scenografia
Peter J. Hall kostiumy
Gil Wechsler światło


Uboga hafciarka poznaje równie niemajętnego poetę i wybucha płomienne uczucie. Miłość ta musi strawić i unieszczęśliwić bohaterów, bo hafciarka dodatkowo chora jest na suchoty… Romantyczna historia odmalowująca mityczne życie biednej, ale radosnej paryskiej cyganerii zamieszkującej poddasza kamienic Montmartre’u i okolic stała się pod piórem Giacomo Pucciniego najprawdziwszym wyciskaczem łez. Beztroska zabawa przymierających czasem głodem przyjaciół z poddasza: poety, malarza, muzyka i filozofa przeplata się z tragicznymi momentami, gdy mowa o śmierci, upodleniu i beznadziei towarzyszącym ubogim ludziom niemal na każdym kroku. W głównych rolach pary zakochanych Mimi i Rodolfa zobaczymy Sonyę Yonchevą i Michaela Fabiano, którzy w ubiegłym sezonie transmisji wcielali się w parę nieszczęśliwych kochanków w „Traviacie”.

Przedstawienie trwa około 2 godzin i 55 minut (w tym 2 przerwy)

kup bilet on-line



Luiza Miller

Luiza Miller


 

Giuseppe Verdi (1813–1901)

Luisa Miller
Luiza Miller

Opera w 3 aktach (1849)
Libretto: Salvatore Cammarano według dramatu „Intryga i miłość” Friedricha Schillera

Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 26 października 2001 roku
PO RAZ PIERWSZY W HD

Retransmisja przedstawienia:
9 czerwca 2018 | sobota | 18:00

Obsada:
Sonya Yoncheva jako Luiza
Olesya Petrova jako Federica
Piotr Beczała jako Rodolfo
Plácido Domingo jako Miller
Alexander Vinogradov jako Walter
Dmitry Belosselskiy jako Wurm
Soliści, chór i orkiestra The Metropolitan Opera

James Levine dyrygent

Realizatorzy:
Elijah Moshinsky reżyseria
Santo Loquasto scenografia i kostiumy
Duane Schuler światło


„Intryga i miłość” - tak brzmiał tytuł dramatu Schillera, na podstawie którego powstało libretto opery Verdiego. Trafniejszym byłoby może „trucizna i miłość” lub „fatalna intryga”. Zawikłana opowieść o miłości tyrolskiej dziewczyny do syna hrabiego i knowaniach zazdrosnego zalotnika Wurma jest jednak jedną z piękniejszych kart XIX-wiecznej opery i zbyt rzadko obecnie gości na scenach świata. Tym większa chwała The Metropolitan Opera, że posiada to dzieło Verdiowskiego geniuszu w swym repertuarze i że postanowiła zaprezentować je w cyklu „The Met: Live in HD” i to w takiej obsadzie. Jako tytułowa Luizę usłyszymy Sonyę Yonchevą, w roli jej ojca wystąpi Plácido Domingo, a partię hrabiowskiego syna Rodolfa zaśpiewa nasz rodak, niekwestionowany gwiazdor Met, Piotr Beczała.

Przedstawienie trwa około 3 godzin 35 minut (w tym 2 przerwy)

kup bilet on-line




Tak czynią wszystkie albo Szkoła kochanków

Tak czynią wszystkie albo Szkoła kochanków

 

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791)

Così fan tutte, ossia La scuola degli amanti
Tak czynią wszystkie albo Szkoła kochanków

Opera komiczna w dwóch aktach (1790) | KV 588
Libretto: Lorenzo da Ponte
Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 15 marca 2018 roku
PREMIERA SEZONU 2017-18

Transmisja przedstawienia:
29 września 2018 | sobota | 18:30

Obsada:
Amanda Majeski jako Fiordiligi
Serena Malfi jako Dorabella
Kelli O’Hara jako Despina
Ben Bliss jako Ferrando
Adam Plachetka jako Guglielmo
Christopher Maltman jako Don Alfonso
Chór i orkiestra The Metropolitan Opera

David Robertson dyrygent

Realizatorzy:
Phelim McDermott reżyseria
Tom Pye scenografia
Laura Hopkins kostiumy
Paule Constable światło


To jedno z najlepszych dzieł scenicznych genialnego klasyka wiedeńskiego, a jednocześnie apoteoza opery komicznej. Problemem jest tylko to, że zakończenie „Cos fan tutte” nie należy do najzabawniejszych: ujawnia bowiem pewną istotną słabość głównych bohaterów - zdradę. Dwaj przyjaciele Ferrando i Guglielmo (w tych rolach Ben Bliss i Adam Plachetka) postanowili wystawić na próbę wierność swoich ukochanych. W przebraniach zaczynają zaloty, każdy do narzeczonej drugiego. Panie Fiordiligi i Dorabella (w tych rolach Amanda Majeski i Serena Malfi), po krótkim oporze, ulegają ich wdziękom, bo - podobno - tak czynią wszystkie. Komedia Mozarta w wizji reżysera Phelima McDermotta rozegra się na tle wesołego miasteczka, teatrzyku rewiowego i małego moteliku z przełomu lat 50-tych i 60-tych.

Przedstawienie trwa około 3 godzin i 30 minut (w tym 1 przerwa)

kup bilet on-line



Opery wykonywane są w języku oryginału.
Przedstawienia grane są z napisami w językach polskim i angielskim.
Transmisje odbywają się w soboty.
Dyrekcja The Metropolitan Opera uprzejmie informuje,
że obsady, realizatorzy oraz czasy trwania przedstawień mogą ulec zmianie.
Podczas transmisji i retransmisji obowiązuje całkowity zakaz nagrywania obrazu i dźwięku.



Cykl „The Metropolitan Opera: Live in HD” jest realizowany dzięki szczodremu finansowemu wsparciu jego fundatora, czyli

The Neubauer Family Foundation

Globalnym sponsorem korporacyjnym cyklu „The Metropolitan Opera: Live in HD” jest

Bloomberg

Transmisje w technologii HD są wspierane przez

Toll Brothers – America’s Luxury Home Builder®

Dystrybutor cyklu „The Metropolitan Opera: Live in HD” w Polsce:
Cikánek management s.r.o.

Więcej informacji o cyklu „The Metropolitan Opera: Live in HD” znajdą Państwo na:

nazywowkinach.pl

Tłumaczenie i opracowanie:
Katarzyna Gardzina-Kubała, Bartłomiej Majchrzak.

Źródła:
1. Materiały promocyjne The Metropolitan Opera.
2. Wyciągi fortepianowe wskazane przez The Metropolitan Opera.
3. Piotr Kamiński, „Tysiąc i jedna opera”, t. 1. i 2., Polskie Wydawnictwo Muzyczne SA, Kraków 2008.
4. Józef Kański, „Przewodnik operowy”, wyd. 6., Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1995.
5. Władysław Kopaliński, „Słownik mitów i tradycji kultury”, wyd. 4., Państwowy Instytut Wydawniczy, 1991–1993.
6. Lucjan Kydryński, „Opera na cały rok. Kalendarium”, t. 1. i 2., Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1989.

góra 



O Filharmonii  | Aktualności  | Program  | Edukacja  | Bilety  | Wydawnictwa  | Darczyńcy  | Galeria  | Ogłoszenia  | Kontakt

Copyright © 2003 -Grabka.