Strona główna | Kultura dostępna | Świętokrzyskie Dni Muzyki | Kolekcje | Rok Lutosławskiego

ŚWIĘTOKRZYSKIE DNI MUZYKI

Pomysłodawcą festiwalu był dyrektor Filharmonii, Karol Anbild - pierwsze edycje, w których prezentowano muzykę polską, odbyły się w latach sześćdziesiątych. Po trzydziestoletniej przerwie festiwal reaktywował dyrektor Filharmonii, Szymon Kawalla, który nadał mu charakter monograficzny (m.in. Fryderyk Chopin, Johannes Brahms). Od 2002 roku Świętokrzyskimi Dniami Muzyki kieruje Jacek Rogala, który założenia programowe Festiwalu podporządkował prezentowaniu muzyki polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem utworów niewykonywanych wcześniej w Kielcach.


24. ŚWIĘTOKRZYSKIE DNI MUZYKI
15 – 29 kwietnia 2016

zobacz program >>>

zobacz informator festiwalowy w wersji pdf >>>


Szanowni Państwo, Drodzy Melomani,

zapraszamy Państwa na kolejne wiosenne podróże do przyjaznych, choć najczęściej nieznanych jeszcze kielczanom muzycznych krain. Jak co roku staramy się podczas Świętokrzyskich Dni Muzyki zaproponować około dziesięciu wydarzeń, które z jednej strony mają pokazać bogactwo i różnorodność rodzimej twórczości, a z drugiej – wykraczają poza standardowy repertuar filharmonicznych koncertów abonamentowych. Warto więc im się przyjrzeć.
Sensacyjnie zapowiada się koncert Cudowny instrument Leonarda da Vinci, na którym zobaczymy i usłyszymy jedyny na świecie instrument skonstruowany przez Sławomira Zubrzyckiego na podstawie projektów słynnego wynalazcy. Niesamowite jest to, że potrzeba było wielu prób konstruktorów i aż pięciuset lat, by urzeczywistnienie tego zamysłu powiodło się właśnie teraz krakowskiemu pianiście. Oprócz muzyki dawnej, która zabrzmi dźwiękami, jakich jeszcze nie słyszeliśmy, artysta – prezentując specjalnie przygotowany film – zdradzi nam przynajmniej niektóre tajemnice procesu budowania instrumentu o nazwie viola organista.
Naszą ciekawość winny także wzbudzić trzy pozostałe koncerty kameralne. Po raz pierwszy w Kielcach wystąpi sekstet wokalny proMODERN, który zdobył już zasłużone uznanie, mimo że powstał – zmotywowany osiągnięciami słynnego zespołu The King’s Singers – dopiero cztery lata temu. W programie znajdą się kompozycje powstałe specjalnie dla śpiewaków, w tym inspirowane sonetami Szekspira. Niecodziennym wydarzeniem będzie także wieczór polskich kwintetów na instrumenty dęte z II połowy XX stulecia, których wysłuchamy w wykonaniu znakomitych muzyków Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Uroczo zapowiada się również koncert Ravel Piano Duo zawierający fortepianową muzykę przede wszystkim naszych romantyków.
Niezwykle różnorodne będą koncerty symfoniczne, jak zawsze stanowiące filary festiwalu. W inauguracyjnym usłyszymy Koncert fortepianowy jazzmana Andrzeja Jagodzińskiego, który wystąpi ze swym cenionym Triem, oraz muzykę do filmu Pan Tadeusz Wojciecha Kilara wybraną w plebiscycie maturzystów w ramach programu IMIT Filharmonia. Ostrożnie, wciąga! Drugi wieczór wypełnią utwory wybranych polskich kompozytorów, którzy kształcili się w Paryżu, co na ich dorobku pozostawiło trwałe ślady. W finałowym zaś po raz pierwszy w Kielcach usłyszymy muzykę Hanny Kulenty, której twórczość od lat cieszy się sporym uznaniem w Europie. Na dodatek będziemy mieli okazję poznać jej najnowsze dzieło – Koncert saksofonowy – którego prawykonanie z udziałem Aliny Mleczko odbędzie się zaledwie tydzień wcześniej w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Tego wieczoru usłyszymy również interesującą I Symfonię Witolda Maliszewskiego, twórcy niesłusznie zapomnianego, którego jedną z zasług było to, iż był nauczycielem Witolda Lutosławskiego. I jeszcze jedna istotna informacja: w pierwszym i ostatnim koncercie festiwalu zabrzmi muzyka Edwarda Pałłasza, wieloletniego prezesa ZAiKS-u i dyrektora radiowej Dwójki, który obchodzi w tym roku 80-te urodziny.
Tradycją Dni są prezentacje filmowe. Zobaczymy najpierw film o Aleksandrze Tansmanie, który będzie znakomitym wprowadzeniem do festiwalowego wykonania jego II Symfonii. Drugi film poświęcony będzie siostrom Lilpop, których barwne życie toczyło się wokół wspaniałych artystów, w tym wielu wybitnych muzyków. Obu filmom towarzyszyć będzie promocja książek poświęconych ich bohaterom.
Wszystkim koncertom towarzyszyć będą wystawy: Inspiracje to coroczny zbiór nowych prac uczniów naszej Szkoły Plastycznej inspirowanych muzyką, a nowością będzie wystawa muzykologiczno-historyczna Muzyka w okupowanej Polsce 1939-1945 przygotowana przez Katarzynę Naliwajek-Mazurek z Uniwersytetu Warszawskiego.
Mamy nadzieję, że dwa festiwalowe tygodnie pozwolą Państwu na odkrycie wielu nowych dzieł i faktów z bogatego dziedzictwa muzyki polskiej.

Jacek Rogala


Poprzednie edycje:

Szanowni Państwo, Drodzy Melomani,

XXIII Świetokrzyskie Dni Muzykinasz doroczny 23. festiwal Świętokrzyskie Dni Muzyki, nieustannie podlega ewolucyjnej przemianie. Przede wszystkim, jeszcze bardziej niż dotąd, ogniskować się będzie na muzyce polskiej. Po wtóre, nie rezygnując z prezentowania najnowszych osiągnięć rodzimych kompozytorów, nieco więcej miejsca poświęcimy utworom i twórcom zapomnianym lub odkrywanym na nowo, bo – jak się okazuje – mamy takiej muzyki całkiem sporo, a i wykonawcy sięgają po nią coraz chętniej. W przyszłości nasz przegląd chcemy także doprawiać odrobiną jazzu oraz inspiracjami dziedzictwa folklorystycznego, ale o tym za rok.
Tradycyjnie większość prezentowanych na festiwalu utworów zabrzmi w Kielcach po raz pierwszy, ale będziemy też świadkami premier światowych dwóch utworów skomponowanych na zamówienie Filharmonii Świętokrzyskiej: kwartetu fletowego Figury na piasku Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil oraz Ideogramów na orkiestrę Rafała Zapały, który w bieżącym sezonie jest u nas kompozytorem-rezydentem. W związku z tym będzie on także gospodarzem wieczoru elektroniki, podczas którego własną twórczość wyrosłą z najnowszych zdobyczy technicznych zaprezentuje w kontekście ważnych dla siebie utworów polskich i zagranicznych. Podczas koncertów symfonicznych wysłuchamy kilku kompozycji twórców naszych czasów: nastrojowych Rozmyślań przy fontannie na wibrafon i marimbę Macieja Małeckiego, uroczej Serenady Zygmunta Krauzego, filozoficznej Choroby na śmierć Tomasza Sikorskiego, jednego z najważniejszych dzieł Witolda Lutosławskiego – III Symfonii, a także pobrzmiewającego echami Wschodu gitarowego Go Dai concerto Marka Pasiecznego oraz nowego utworu Krzesimira Dębskiego skomponowanego specjalnie na adresowany do maturzystów program Instytutu Muzyki i Tańca Filharmonia! Ostrożnie wciąga. I przypomnimy również opus magnum Henryka Mikołaja Góreckiego – jego słynną Symfonię pieśni żałosnych. W koncertach kameralnych natomiast usłyszymy jeszcze zaskakujący Kwartet fletowy Krzysztofa Pendereckiego i cieszącą się uznaniem Epiforę na fortepian i taśmę Pawła Mykietyna.

Warto wyróżnić tu także nazwiska kompozytorów wieków minionych, których dzieła także zaprezentujemy po raz pierwszy, zarówno tych lepiej znanych – Franciszka Lessela, Zygmunta Noskowskiego czy Władysława Żeleńskiego, jak i tych, których odkrywany na nowo dorobek dopiero toruje sobie drogę na estrady koncertowe – Józefa Krogulskiego, Antoniego Stolpego, Antoniego Rutkowskiego i Witolda Maliszewskiego. Na szczególne podkreślenie zasługuje tu próba przywrócenia życiu koncertowemu „Wielkiej symfonii bitwę wyobrażającej”, czyli ilustracji zwycięstwa armii napoleońskiej nad wojskami carskimi w roku 1812 – Bitwy pod Możajskiem Karola Kurpińskiego, którą festiwal zakończymy.

Chciałbym ponadto zwrócić Państwa uwagę na doroczną wystawę prac uczniów kieleckiego Plastyka pt. Impresje oraz na dwa wyjątkowe filmy dokumentalne: coraz głośniejszy i zdobywający laury Granatowy zeszyt, w którym o Witoldzie Lutosławskim, posiłkując się jego osobistymi notatkami, opowiada znany pianista jazzowy Leszek Możdżer oraz Maestro Rodziński przypominający dokonania jednego z naszych największych dyrygentów XX stulecia, który m.in. z wielkim powodzeniem kierował Filharmonikami Nowojorskimi.

Pozostaje mi więc gorąco zaprosić Państwa do poznawania tak wielu interesujących, choć najczęściej mało znanych kart muzyki polskiej.

Jacek Rogala

zobacz program >>>
zobacz informator w wersji pdf >>>

22 swietokrzyskie Dni MuzykiDwudzieste drugie Świętokrzyskie Dni Muzyki były bardzo różnorodnie. Zaproponowano bowiem trzy koncerty symfoniczne, cztery kameralne, po dwie instalacje dźwiękowe (partię każdej/dowolnej z trzech trąbek można pobrać tutaj), projekcje filmowe i wystawy, a także kurs mistrzowski i promocję książki.
Głównym bohaterem festiwalu był Andrzej Panufnik, twórca nie tylko w Kielcach, lecz w całym kraju wciąż nieomal nieznany, a na świecie bardzo ceniony i grywany nie tylko przy takich okazjach, jak tegoroczna setna rocznica urodzin. Losy kompozytora, które odkrywał dla nas jego syn, poznaliśmy podczas projekcji filmu Tata zza żelaznej kurtyny, zaś jego muzyki słuchaliśmy podczas Inauguracji i Finału Dni oraz podczas kameralnego wieczoru zatytułowanego Remember me, na którym zabrzmiał także dorobek jego córki Roxanny. Dla zainteresowanych tą niezwykłą postacią zorganizowaliśmy spotkanie z autorką monografii Panufnik wydanej przez PWM.
Do muzyki stanowiącej już nasze narodowe dziedzictwo, a nigdy dotąd jeszcze w Kielcach nie wykonywanej, sięgneliśmy nieco szerzej i głębiej: usłyszeliśmy romantyczną III Symfonię Od wiosny do wiosny Zygmunta Noskowskiego, patetyczną i kolorystyczną jednocześnie IV Symfonię Grażyny Bacewicz, a także kameralne kompozycje Franciszka Brzezińskiego i Leopolda Różyckiego oraz wybitne dokonania klasyków współczesności – Witolda Szalonka i Witolda Lutosławskiego.
Do twórców, których muzyka z powodzeniem gościła już na naszej nie tylko festiwalowej estradzie, i których ponownie usłyszeliśmy, należeli: Marcin Błażewicz, Sławomir Czarnecki, Piotr Moss, Tomasz Opałka (jego Vitality na multiperkusję i orkiestrę zabrzmiała po raz pierwszy jako trzyczęściowa całość) oraz Lidia Zielińska, która tym razem zaprezentowała się w rolach przewodnika po muzyce elektroakustycznej, kompozytorki i autorki nowoczesnych instalacji dźwiękowych.
Natomiast wśród kompozytorów jeszcze w naszym mieście nieprezentowanych znaleźli się Paweł Buczyński (Lament z tekstem Piotra Skargi), Alina Błońska i twórcy niemieccy – Rainer Rubbert i Martin Daske (w wieczorze zdominowanym przez flety Tria Soli Sono) oraz Magdalena Długosz, Ryszard Osada, Katarzyna Taborowska wraz z pochodzącym z Ostrowca Świętokrzyskiego Rafałem Zapałą (niebawem kompozytorem – rezydentem naszej Filharmonii) w koncercie „z prądem” poznańskiego zespołu Sepia. Poza tym w filmie dokumentalnym Kilka pytań o słyszenie świata bliżej poznaliśmy jeszcze czterech młodych kompozytorów, a na dorocznej wystawie Impresje inspirowanej światem dźwięków – całkiem sporą grupę debiutujących plastyków.


Pobierz informator festiwalowy w wersji pdf

XXI Świętokrzyskie Dni Muzyki Dwudzieste pierwsze Świętokrzyskie Dni Muzyki wypełniły kompozycje, których jeszcze w Kielcach wspólnie nie słuchaliśmy, nie wykonywaliśmy. Różnorodnymi środkami artystycznymi (muzyka, film, plastyka, taniec) zaprezentowaliśmy Państwu dorobek prawie trzydziestu wybitnych kompozytorów, w tym ponad dwudziestu rodzimych. Odnotowaliśmy przy tym kilka ważnych jubileuszy: Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Henryka Mikołaja Góreckiego czy Marty Ptaszyńskiej. Poznaliśmy nowe utwory kompozytorów obecnych w poprzednich edycjach festiwalu – Zygmunta Krauzego, Stanisława Moryty, Jarosława Siwińskiego. Gościliśmy twórców – m.in. Krzysztofa Meyera, Sławomira Zamuszko i Janusza Stalmierskiego – którzy swej muzyki słuchali u nas po raz pierwszy. Zaproponowaliśmy Państwu prawykonanie nowego koncertu saksofonowego Bartosza Kowalskiego, czyli kompozytora-rezydenta naszej Filharmonii w sezonie 2012/13. Twórca ten zaprezentował się na festiwalu także w roli instrumentalisty, występując jako członek improwizującego tria Sonofrenia. Przysłuchaliśmy się eksperymentalnym poszukiwaniom Marka Chołoniewskiego z rodzaju „widzisz, co słyszysz”, który do swej twórczości zaprzęga najnowsze zdobycze techniki – m.in. komputery, smartfony i sensory optyczne. Przekonaliśmy się również, jak w XX stuleciu kompozytorzy postrzegali popularnego walca, który był bohaterem rozwirowanego recitalu fortepianowego Gabrieli Szendzielorz, kolekcjonerki nowych postaci tego tańca. Podczas dwóch spotkań filmowych poznaliśmy trzy interesujące dokumenty: barwną i ciepłą opowieść o Grażynie Bacewicz (Dla ludzi zawsze mam twarz pogodną…), pantomimę tańczoną przez osoby niesłyszące do elektronicznego utworu Krzysztofa Pendereckiego (naszymi gośćmi byli autorzy filmu Psalmus) oraz rekonstrukcję hipotez dotyczących okoliczności powstania w hitlerowskim obozie jenieckim Kwartetu na koniec Czasu Oliviera Messiaena (Urok niemożliwości). To arcydzieło muzyki kameralnej XX wieku usłyszeliśmy zresztą dzień później w wykonaniu czołowych polskich kameralistów. Nie zapomnieliśmy także o młodych twórcach i odbiorcach: ci pierwsi zaprezentują się choćby w tradycyjnie towarzyszących festiwalowi wystawach, a dla drugich wraz z poznańskim Centrum Sztuki Dziecka przygotowaliśmy specjalny niedzielny Koncert familijny zatytułowany Dziwne muzyczne przypadki.

Recenzja z prawykonania Gniewu wiatru - utworu zamówionego w ramach II edycji programu IMiT „Kompozytor-rezydent” więcej >>>

Program: XX Świętokrzyskie Dni MuzykiIdeą festiwalu Świętokrzyskie Dni Muzyki jest promowanie muzyki naszych czasów, przede wszystkim rodzimej, w jej różnorodnych przejawach. Lecz jubileuszowa edycja festiwalu Świętokrzyskie Dni Muzyki to w dużej mierze również przegląd projektów z różnych dziedzin poszukiwań artystycznych. Obok bowiem tradycyjnych koncertów symfonicznych i kameralnych pojawiły się atrakcyjne formy prezentacji, takie jak wizualizacje, gra świateł, performance czy teatr instrumentalny.
Nową propozycją dla widzów i melomanów Filharmonii Świętokrzyskiej był cykl projekcji filmów muzycznych. A żeby dopełnić obrazu interdyscyplinarności wyróżniającej Świętokrzyskie Dni Muzyki, nie zapomnieliśmy o spotkaniach z kompozytorami oraz wystawach popularyzatorskich i plastycznych.
W programach koncertów znalazło się 6 prawykonań, a ponad 20 utworów miało swą kielecką premierę. Oprócz tego zaprezentowaliśmy 6 dzieł autorstwa współczesnych kompozytorów polskich powstałych w 2011 roku na specjalne zamówienie Filharmonii Świętokrzyskiej.
Na Festiwalu zadebiutowali młodzi wykonawcy: pianiści (Monika Gałła, Adam Porębski i Dominik Lewicki), perkusiści (Jacek Muzioł, Radosław Jędraś, Miłosz Rutkowski, Bartłomiej Dudek), a także młodzi plastycy wybrani spośród uczniów Zespołu Szkół Plastycznych w Kielcach.

XIX Świętokrzyskie Dni MuzykiPodczas dziewiętnastej edycji festiwalu zaprosiliśmy Państwa na poznawanie tego, co w muzyce – szczególnie rodzimej – nigdy dotąd nie pojawiło się jeszcze w Kielcach. Wszyscy, którzy ciekawi byli muzycznych nowinek, którzy lubią odkrywać nowe lub zapomniane muzyczne lądy, albo nie ograniczają słuchania muzyki wyłącznie do literatury, którą już znają, zapewne odnaleźli w programie XIX Świętokrzyskich Dni Muzyki wiele interesujących propozycji. Mamy nadzieję, że do tego wspólnego odsłaniania dźwiękowych tajemnic udało nam się nakłonić również tych, którzy do takiej postawy wobec sztuki na co dzień się dystansują. Z tego powodu już nie tylko poszczególne koncerty, ale nawet zestawiane obok siebie kolejne utwory tworzyły swoisty kalejdoskop lub – jak kto woli – makrokosmos stylistyczny. Choć wyrosły z tej samej tradycji i kultury, wszak w większości pochodzą z jednego regionu geograficznego – reprezentowały odległe planety brzmieniowe, techniczne i wyrazowe, a jednocześnie zaskakiwały, zadziwiały, wzruszały lub poruszały, czyli nie pozostawiały słuchacza obojętnym.
     Festiwal otworzył barwny i pobudzający wyobraźnię Kosmos Stefana Kisielewskiego, którego 100. rocznicę urodzin i 20. śmierci właśnie uroczyście obchodzimy. W programie koncertu inauguracyjnego nie zabrakło cenionej muzyki zmarłego niedawno Henryka Mikołaja Góreckiego, który był gościem i bohaterem naszego festiwalu w roku 2003. Tego samego wieczoru usłyszeliśmy romantyczny, poetycki poemat Mirosława Gąsieńca oraz ZOOM Lidii Zielińskiej – pełen nieoczekiwanych zdarzeń, „odjazdowy” koncert skrzypcowy. W następnych koncertach symfonicznych ta paleta różnorodności poszerzała się: od dźwiękowego studium echa (Marcel Chyrzyński), przywołania naszego wielkiego dziedzictwa pianistycznego (zapomniany Teodor Leszetycki), przeskoku w świat klasyki filmu (Leonard Bernstein), poprzez fascynujące dialogowanie harfy z perkusją i smyczkami (Stanisław Moryto) oraz niespodziewanie odmienne efekty paryskich inspiracji (Debussy, Milhaud, ale też Kisielewski, Moss i Spisak), aż po zestawienie z pozoru najodleglejsze: motoryczny Bach – ludyczny Czarnecki – fantastyczny Berlioz.

Tradycją ostatnich edycji Dni jest prezentowanie podczas koncertów kameralnych elementów interdyscyplinarnych, utworów wykorzystujących nowoczesne techniki kompozytorskie i wykonawcze oraz multimedialne. Tak było i w tym roku: najpierw poddaliśmy się dominacji multiperkusji i teatru instrumentalnego (a to dzięki współpracy z Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego), potem zaczarowała nas medytacyjna i określana nieco szamańsko „uzdrawiająca kąpiel w dźwiękach gongu”, a w końcu rozbawiła i zadziwiła muzyka wydobywana z nietypowego instrumentarium – z zabawek, małych instrumentów i różnych innych drobnych przedmiotów wydających dźwięki.

Zaprosiliśmy również Państwa do udziału w intrygujących wykładach kompozytorskich naszych gości: Podsłuchiwanie ciszy Lidii Zielińskiej oraz Tradycja a modernizm Sławomira Czarneckiego, a także w spotkaniu poświęconemu Stefanowi Kisielewskiemu, m.in. z udziałem jego bliskich, którzy wspominali tę wyjątkową, legendarną postać. Liczymy, że przypadły Państwu do gustu wystawy: plastyczna (zdominowana przez grafikę), przygotowana przez „kieleckiego plastyka” oraz muzyczna (raz jeszcze Kisielewski), przygotowana przez znakomitą publicystkę Małgorzatę Gąsiorowską i Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Program XVIII Świętokrzyskie Dni Muzyki Podobnie jak w poprzednich latach dominantą XVIII Świętokrzyskich Dni Muzyki była prezentacja rodzimej muzyki na tle dokonań światowych, przede wszystkim współczesnych. Wśród ubiegłorocznych propozycji programowych znalazło się prawykonanie Koncertu klarnetowego Macieja Zielińskiego, pierwsze w Kielcach prezentacje utworów twórców polskich, m.in.: Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, Dariusza Przybylskiego, Stanisława Moryty, Marcela Chyrzyńskiego i Krzysztofa Pendereckiego, a także pierwsze tutaj wykonania utworów kompozytorów zagranicznych: Leonarda Bernsteina, Jana Sibeliusa, Iannisa Xenakisa, Benta Lorentzena, Vinko Globokara, Alberto Ginastery i Mauricio Kagela. Ponadto, starając się wspomagać przywracanie zbiorowej pamięci dzieł i kompozytorów niesłusznie – naszym zdaniem – zapomnianych, wykonaliśmy Serenadę na smyczki Ryszarda Bukowskiego, Koncert fortepianowy Teodora Leszetyckiego oraz zorganizowaliśmy recital złożony z fortepianowych kompozycji Romana Statkowskiego. Odnotowaliśmy także ważne dla środowiska muzycznego rocznice – Fryderyka Chopina, Romualda Twardowskiego i wspomnianego już Teodora Leszetyckiego. Dopełnieniem tej muzycznej panoramy muzyki polskiej było wykonanie słynnego Koncertu na orkiestrę Witolda Lutosławskiego. Tradycyjnie też koncertom towarzyszyły – wystawy, spotkania z twórcami i promocje wydawnictw współorganizowane przez partnerskie instytucje kultury miasta i kraju, którym za pomoc i współpracę jeszcze raz serdecznie dziękujemy. Mamy nadzieję, że dostrzegli Państwo nasze starania, by festiwal zawierał elementy interdyscyplinarne oraz, by pojawiały się na nim utwory wykorzystujące nowoczesne techniki kompozytorskie, wykonawcze i multimedialne.

Program XVIII Świętokrzyskich Dni Muzyki 2010 >>>>

Program XVII Świętokrzyskich Dni Muzyki       Bogata była oferta – tym razem organizowanych miesiąc wcześniej, niż zwykle – XVII Świętokrzyskich Dni Muzyki.
Podczas siedemnastej edycji festiwalu, na który złożyły się: pięć koncertów symfonicznych i cztery kameralne oraz trzy wystawy, przedstawiliśmy Państwu, obok dzieł doskonale znanych, utwory dotąd niewykonywane w Kielcach, zwróciliśmy również szczególną uwagę na twórczość tych kompozytorów, których rocznice świętuje w tym roku całe środowisko muzyczne, a także przybliżyliśmy niektóre dzieła, odczuwane nadal jako nowatorskie, czy to ze względu na oryginalną technikę kompozytorską czy nowe formy wypowiedzi, mające służyć poszukiwaniu nowych brzmień (koncert 3 marca Gwiazda oraz 17 marca Skrzypce i elektronika)... więcej


Z początkiem wiosny 2008 roku zorganizowaliśmy serię koncertów, które złożyły się na XVI Świętokrzyskie Dni Muzyki.
Szesnasta edycja naszego festiwalu, podobnie jak kilka ostatnich, obfitowała w prezentacje utworów jeszcze dotąd w Kielcach nie wykonywanych.Program XVI Świętokrzyskie Dni Muzyki Już na pierwszym koncercie mamy nadzieję – zainteresowaliśmy Państwa muzyką Pawła Mykietyna – jednego z najciekawszych twórców młodego (wciąż jeszcze) pokolenia, a także nieobecnym tu dotychczas dorobkiem nieżyjącego od 20 lat Tomasza Sikorskiego. Mistyczną twórczość Henryka Mikołaja Góreckiego zaprezentowaliśmy w rocznicę śmierci Jana Pawła II, przypominając m.in. Beatus vir – psalm, który powstał na zamówienie Karola Wojtyły, a którego prawykonanie odbyło się przed nim już jako papieżem. Podczas koncertów kameralnych swoje pierwsze świętokrzyskie wykonania miały utwory …od Chopina … do Pendereckiego, w Finale zaś: motoryczne Allegro Macieja Małeckiego oraz napisana „nie całkiem serio” – do tekstu Jeremiego Przybory – Symfonia „Dokończona” Adama Sławińskiego. W programie znalazł się również edukacyjny koncert-suplement, którego bohaterami byli kompozytorzy kieleccy: Paweł Łukowiec, Adam Szmerek (ich utwory miały swoje prawykonania), Konstanty Wileński i – przede wszystkim – Karol Anbild, którego Ballada karczówkowska stała się symbolicznym, muzycznym pożegnaniem zmarłego w marcu Honorowego Dyrektora naszej Filharmonii.
Nie tylko z kronikarskiego obowiązku warto jeszcze zauważyć, że byliśmy w tym roku świadkami pierwszego w Kielcach wykonania II Symfonii Camille’a Saint-Saënsa oraz pierwszego w Polsce wykonania Koncertu wiolonczelowego Ivana Eröda, by choć tylko słowem wspomnieć o nierodzimym repertuarze festiwalu.
Mamy nadzieję, że muzyka, którą mogliśmy zaprezentować Państwu dzięki wysiłkom wspaniałych wykonawców oraz partnerów organizacyjnych, zabrzmiała świeżo jak powiew wiosennego wiatru.

XV Świętokrzyskie Dni Muzyki Na XV Świętokrzyskie Dni Muzyki złożyły się cztery koncerty symfoniczne, cztery kameralne, spektakl taneczno-muzyczny i dwie wystawy. Zgodnie z ideą festiwalu znaną z jego poprzednich edycji, dominantą były utwory kompozytorów polskich prezentowane w Kielcach po raz pierwszy. Poznaliśmy w ten sposób kompozycje polskich twórców współczesnych: Macieja Małeckiego (jego Koncert na dwa fortepiany i orkiestrę, który powstał na zamówienie naszej Filharmonii, został tu wykonany premierowo!), Grzegorza Duchnowskiego, Stanisława Moryty, Mirosława Gąsieńca, Henryka Mikołaja Góreckiego, a także od dawna nieżyjących: Józefa Elsnera i Maurycego Moszkowskiego. Przypomnieliśmy także cenione i należące do klasyki muzyki XX wieku dzieła Witolda Lutosławskiego, Grażyny Bacewicz, Wojciecha Kilara oraz dwa Karola Szymanowskiego (to w związku z celebrowanym właśnie Rokiem Szymanowskiego). Wierzymy, że z zainteresowaniem wysłuchali Państwo tej porcji rodzimej sztuki muzycznej zderzonej z popularnymi kompozycjami Czajkowskiego, Brahmsa, Chopina, Mendelssohna, Francka... Pragniemy także zwrócić Państwa uwagę na znakomitą paletę renomowanych wykonawców, którzy przyjęli nasze zaproszenie na festiwal oraz na nowość - na zainaugurowaną w tym roku współpracę z Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, której efektem był m.in. koncert finałowy Dni - Hity XX Wieku, mamy nadzieję pierwszy w Kielcach z nowego cyklu Centrum, cyklu prezentowanego także w innych ośrodkach kraju. Ponadto chcemy podkreślić wkład w organizację Dni naszych tradycyjnych partnerów: Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Krakowie, Zespołu Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie, Akademii Świętokrzyskiej, Kieleckiego Teatru Tańca i Zespołu Szkół Plastycznych w Kielcach.

NawiązującAfisz do pierwotnej idei Świętokrzyskich Dni Muzyki, także i tym razem postaraliśmy się zapoznać publiczność z kilkoma nowościami polskich kompozytorów. Już w pierwszym koncercie usłyszeliśmy najnowszy utwór Wojciecha Kilara, podczas następnych zaprezentowaliśmy kompozycje Jacka Grudnia i Tadeusza Bairda. Jeden z koncertów poświęciliśmy Andrzejowi Czajkowskiemu - znanemu w drugiej połowie XX wieku na wszystkich kontynentach znakomitemu, choć niemal całkowicie zapomnianemu w kraju z powodu życia na emigracji, pianiście i kompozytorze.
W programie Dni nie zabrakło wspólnych przedsięwzięć, jak choćby premiera Pasji, spektaklu muzyczno-tanecznego stworzonego w kooperacji z Kieleckim Teatrem Tańca i Kieleckim Centrum Kultury. Z dumą pragniemy podkreślić, że obok znanych solistów, tancerzy KTT i chóru "Fermata" byliśmy również współwykonawcami tego wydarzenia. Festiwal zakończyliśmy Concerto grosso na trzy wiolonczele i orkiestrę (wspaniali Andrzej Bauer, Rafał Kwiatkowski i Bartosz Koziak!) - dziełem Krzysztofa Pendereckiego, które po raz pierwszy miała okazję wysłuchać kielecka publiczność.
Koncertom tradycyjnie towarzyszyły wystawy Zespołu Szkół Plastycznych w Kielcach i Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Krakowie, a także spotkania z ciekawymi gośćmi w nieco tajemniczej i mrocznej scenerii kulis dużej sceny. Całości dopełniła paleta znakomitych artystów, poczynając od Ingolfa Wundera, poprzez m. in. Capellę Bydgostiensis, Urszulę Kryger, Łukasza Błaszczyka, Trio Stroikowe Clab ze Szwajcarii, a kończąc na samym Mistrzu - Krzysztofie Pendereckim.

XIII Świętokrzyskie Dni Muzyki Afisz: XIII Świętokrzyskie Dni Muzykizwiązane były z obchodami jubileuszowymi 60-lecia Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Świętokrzyskiej oraz 85-lecia tradycji muzyki symfonicznej w Kielcach.
Podczas pięciu koncertów wystąpili tak znakomici artyści, jak: José Maria Florencio, Marek Pijarowski, Eugen Indjic, Catalin Ilea.
     Tradycyjnie zaprosiliśmy do współpracy kieleckie szkoły - plastyczną i muzyczną oraz Akademię Świętokrzyską, a także Polskie Wydawnictwo Muzyczne z Krakowa. Pewnym novum był koncert finałowy Festiwalu, podczas którego zaprezentowaliśmy Carmina burana Carla Orffa, wykonany w hali fabrycznej.....więcej




XII Festiwal XII Świętokrzyskie Dni Muzyki(16-30 kwietnia 2004) nawiązywał do przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Przypomnieliśmy kompozycje powstałe od baroku po współczesność w różnych zakątkach Europy, kończąc Dni - w wigilię Integracji - IX Symfonią Ludwiga van Beethovena, która ideę braterstwa oddaje najpełniej ("wszyscy ludzie będą braćmi"). Staramy się jednocześnie ugruntować nasze przekonanie o stałej obecności muzyki i muzyków w Europie, czego dowodzi udział w Świętokrzyskich Dniach Muzyki artystów działających na międzynarodowych estradach, jak choćby Wanda Wiłkomirska czy Zygmunt Krauze.
Ponadto w programie XII Festiwalu muzyką, wystawą i publikacjami zaakcentowaliśmy obchody "Roku Lutosławskiego".




XI Świętokrzyskie Dni Muzyki Afisz: XI Świętokrzyskie Dni Muzykiodbyły się w dniach 9 - 23 maja 2003.
Odwołując się do pierwotnej idei festiwalu, jego dominantą była twórczość kompozytorów polskich:
Witolda Lutosławskiego, Karola Szymanowskiego i Henryka Mikołaja Góreckiego.


W roku 2002, Pegaz Świętokrzyskipod artystycznym i organizacyjnym kierownictwem Jacka Rogali, odbyła się jubileuszowa edycja Dni, które poświęcone zostały twórczości Wojciecha Kilara z okazji siedemdziesiątej rocznicy jego urodzin.
Głosami ekspertów i melomanów 24 stycznia 2003 Festiwal ten zdobył I nagrodę (statuetkę Pegaza Świętokrzyskiego autorstwa Małgorzaty Żaby) w plebiscycie Gazety Wyborczej, Polskiego Radia Kielce i Ośrodka Regionalnego TVP na "Świętokrzyskie Wydarzenie Kulturalne 2002".


   O Filharmonii  | Aktualności  | Program  | Edukacja  | Bilety  | Wydawnictwa  | Darczyńcy  | Galeria  | Ogłoszenia  | Kontakt
Logo

Copyright © 2003 -Grabka.